VOLDSOM KRAFT: Toget som kom bakfra, endte til dels oppå toget som sto stille, og redningsarbeidet var svært krevende. Foto: WRC TV/REUTERS/SCANPIX
VOLDSOM KRAFT: Toget som kom bakfra, endte til dels oppå toget som sto stille, og redningsarbeidet var svært krevende. Foto: WRC TV/REUTERS/SCANPIXVis mer

Dødskrasjen kan skyldes datafeil

Ni omkom og 76 ble skadd i Washington-rushet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Litt over et døgn etter at to forstadstog kolliderte i utkanten av Washington D.C., sitter etterforskerne igjen med flere spørsmål enn svar på hvorfor ni mennesker døde og 76 ble skadd. En gransking av det ene togets datasystem kan bringe noe klarhet, skriver CBS News.

Det skal være umulig at to tog på samme linje skal komme nærmere enn 360 meter fra hverandre; sikkerhetssystemet skal sørge for en automatisk stans lenge før så skjer, og flere tror nå feil ved automatikken var hovedårsaken.

Truffet bakfra
Ulykken skjedde i ettermiddagsrushet i USAs hovedstad, nær grensa mellom District of Columbia og Maryland. Et tog som sto og ventet på grønt lys, ble truffet i voldsom fart av toget som kom bak.

Nå spør alle seg hvordan dette kunne skje, og det haster med å finne med å finne et svar; pendlertogene i hovedstadsområdet betjener hver dag ca. 700 000 passasjerer, hvorav mange jobber på Capitol Hill.

De innledende undersøkelsene viser at toget som var i fart, hovedsakelig var styrt av datasystemet om bord, men at spaken som aktiverer nødbremsen, var i aktiv-stilling i etterkant av ulykken.

Togføreren døde i krasjen. Hun hadde bare vært i trafikk siden mars, da hun fullførte opplæringen.

Passiv fører
På de svært sofistikerte togene, som opereres av selskapet Metro, tar automatikken seg av det meste av kjøringen; førerens jobb er stort sett å lukke dørene og være til stede ved nødstilfeller.

På en pressekonferanse opplyste Debbie Hershman i NTSB (den amerikanske havarikommisjonen for transport) at det ikke var på det rene om togføreren faktisk hadde aktivert nødbremsen før kollisjonen. Det er imidlertid temmelig sikkert at hun har prøvd å saktne farten ved hjelp av vanlig bremsing.

Ifølge CNN rettes det også oppmerksomhet mot togførernes rolle og arbeidsforhold på toget - og man spør seg om ikke førerne blir passivisert av all automatikken, slik at de vanskelig kan reagere i en nødssituasjon.

Redningsmannskaper holdt i går på å rydde ulykkesstedet og søke etter flere ofre inni de forvridde vrakrestene. Alle Metro-togene ble kjørt på manuell drift.

Ulykken er den desidert verste siden Metro-togene begynte å gå for 30 år siden.