Dødsmaskinen styrtet igjen

Alle 117 ombord omkom da et iransk passasjerfly styrtet i fjellene i Vest-Iran. Nok en gang er flyet av typen Tupolev 154. Siden 1973 har 2249 mennesker omkommet i flyulykker der TU-154-fly har styrtet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Passasjerflyet forlot hovedstaden Teheran klokka 7.30 lokal tid og skulle til byen Khorramabad da det styrtet, ifølge en iransk radiostasjon.

Khorramabad ligger 375 kilometer sørvest for Teheran.

105 om bord

Det var 117 passasjerer og besetningsmedlemmer om bord, og det er nå bekreftet at alle ombord omkom. Flyet er ikke funnet ennå, men letemannskaper har fått informasjon om hvor det er styrtet av mennesker som bord i nærheten av ulykkesstedet.

Talsmann Reza Jaafarzadeh ved den iranske luftfartsverket sier at det var minst 117 passasjerer og besetningsmedlemmer om bord på flyet som hadde flightnummer 956.

- Letemannskaper er ute og leter etter flyet nå, sier han.

Innbyggerne i en landsby ved Khorramabad sier til iransk presse at de hørte en stor eksplosjon, og så flammene etter at flyet styrtet.

En talsmann for det statlige flyselskapet Iran Air, sier at flyet tilhørte datterselskapet Iran Air Tours.

Årsaken til flystyrten er fortstt ukjent.

Flyet skal være et Tupolev 154. Det har vært flere dødsulykker med denne flytypen de siste årene.

Det har også vært flere flyulykker i Iran de siste årene. Størsteparten av landets passasjerfly er innleid fra land som tidligere var med i Sovjetunionen.

Ifølge luftfartsdatabasen AirDisaster.com er 2249 mennesker omkommet i ulykker med Tupolev 154-fly de siste 28 årene.

Iran har tidligere bedt USA om å få kjøpe reservedeler til Boeing-flyene sine. USA har nektet, på grunn av sine økonomiske sanksjoner mot landet. Det fikk Iran til å påpeke at USA satte livene til sivile iranere i fare.

3. juli 2001 døde 145 mennesker da et Tupolev 154, på vei fra Jekaterinburg i Ural til Vladivostok, styrtet i et skogkledd område, kort tid før mellomlanding i Sibir.

Gammel flypark

Russland har en aldrende flypark der de fleste av flyene skriver seg fra Sovjetunionens dager, og landet har opplevd en rekke ulykker de siste årene.

I oktober 2000 styrtet et russisk militærfly av typen Iljusjin i Georgia - 82 mennesker omkom.

Ifølge Airdisaster.com styrtet et Tupolev-fly den 24. februar 1999, da en maskin fra China Southwest Airlines på vei fra Chengdu til Wenzhou styrtet like før landing.

Det var også et Tupolev-fly som styrtet i Operafjellet på Spitsbergen i august 1996. Flyet var innleid av det russiske gruveselskapet på Svalbard. Samtlige 141 om bord omkom.

Tupolev 154 regnes som en av arbeidshestene i den russiske flyparken, og flytypen så dagens lys så tidlig som i 1968. Flyet har tre motorer, tar 164 passasjerer og har en toppfart på 950 kilometer i timen.

350 Tupolev-maskiner ble bygd, og 300 av dem ble solgt til det sovjetiske flyselskapet Aeroflot. Det ble splittet i mange mindre selskap etter at Sovjetunionen ble oppløst, og flere av småselskapene har et svært dårlig rykte. De verste flyulykkene de fem siste årene:

  • 12. november 2001: Et Airbus A300-fly fra American Airlines styrtet i New York like etter avgang. 255 mennesker ombord i flyet fryktes omkommet.
  • 8. oktober 2001: 118 mennesker omkom da et SAS-fly kolliderte med et mindre Cessna-fly under avgang fra Linate-flyplassen ved Milano.
  • 4. oktober 2001: En Tupolev TU-154 med 74 personer om bord eksploderte og styrtet ved Svartehavet. Flyet ble truffet av en ukrainsk rakett, ifølge en foreløpig russisk granskingsrapport
  • 3. juli 2001: 143 mennesker omkom da et russisk innenriksfly av typen Tupolev 154 styrtet i Sibir.
  • 23. august 2000: Et passasjerfly med 143 mennesker om bord styrtet i havet utenfor Bahrain. Flyet tilhører flyselskapet Gulf Air.
  • 25. juli 2000: Et Concorde-fly fra Air France styrtet utenfor Paris. 113 personer omkom.
  • 19. april 2000: En Boeing 737 fra Air Philippines styrtet på øya Samal i det sørlige Filippinene med 131 omkomne.
  • 31. januar 2000: En Airbus A310 fra Kenya Airways styrtet i sjøen rett etter avgang fra flyplassen i Abidjan. 169 av de 179 om bord omkom.
  • 31. oktober 1999: En Boeing 767 fra Egyptair styrtet i sjøen utenfor den amerikanske østkysten. Alle de 217 om bord mistet livet.
  • 2. september 1998: En DC-10 fra Swissair styrtet i Atlanterhavet etter å ha tatt av fra New York på vei til Genève. 229 mennesker mistet livet.
  • 16. februar 1998: 202 mennesker omkom da en Airbus fra China Airlines styrtet ved Taipei lufthavn.
  • 5. august 1997: Et Boeing 747 fra Korean Air styrtet i jungelen på øya Guam der 226 mennesker omkom.
  • 12. november 1996: En saudiarabisk Boeing 747 kolliderte i luften med et kasakhstansk Iljusjin-76 etter avgang fra New Delhi og 349 mennesker mistet livet.
  • 17. juli 1996: 230 mennesker mistet livet da et TWA-fly på vei fra New York til Paris eksploderte i luften.

(Kilder: AP, Reuters, Ananova, , CNN, Atekst, NTB, AirDisaster.com, Dagbladets arkiv)

  • Her finner du oversikten over alle flyulykker siden 1973 der Tupolev TU-154 fly er innblandet.

4. juli i fjor styrtet en Tupolev nær landsbyen Burdakovka, tre mil fra Irktusk. Alle om bord omkom.