Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Dødstunnelen bedre sikret enn Lærdalstunnelen

Gotthardtunnelen i Sveits skåret langt bedre i sikkerhetstester enn den 24,5 kilometer lange tunnelen i Lærdal. Flere norske tunneler kan bli dødsfeller hvis ulykka er ute.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elleve personer er bekreftet omkommet i gårsdagens tunnelbrann i Sveits, men til sammen 128 er meldt savnet. I kveld hadde brannfolkene kontroll på brannen som likevel driver og blusser opp på forskjellige steder.

Den forferdelige ulykken kunne også skjedd her til lands. Over hele landet fins det tunneler med vegger som ikke er sikret mot brann. Hvis ulykka er ute, kan hele tunnelen raskt bli forvandlet til et brennende inferno.

Det tyske bilforbundet ADAC testet i 1999 sikkerheten i den 16,3 kilometer lange Gotthardtunnelen i Sveits, og resultatet ble nest beste karakter. Da de i mai i år kjørte samme test på den 24,5 kilometer lange tunnelen i Lærdal, ble resultatet nest dårligste karakter, skriver Bergens Tidenes nettutgave.

Ikke gode nok fluktveier

ADAC har latt en rekke europeiske tunneler bli testet av uavhengige eksperter, og de deler ut karakter fra en femtrinns skala: Fra toppkarakteren «svært bra», til «bra», «tilstrekkelig», «betenkelig» og «mangelfull».

For Lærdalstunnelen ga ekspertene karakteren «betenkelig», blant annet ut fra følgende:

  • Veidekket er i asfalt, som er brennbart, i stedet for betong.
  • Det finnes ingen restriksjoner for farlig gods.
  • Fluktveiene er mangelfulle.
  • Tunnelen mangler automatisk brannalarm og overrislingsanlegg.

Slukker fortsatt

Politiet i Sveits understreker at tallet på 128 savnede ikke nødvendigvis betyr at like mange har omkommet. Politisjef Romano Piazzini i Ticino-kantonen sier at de savnede kan ha vært utenfor tunnelen da en kollisjon utløste den kraftige brannen. Tallet kan også være for høyt hvis savnede er ført opp på flere lister.

Ifølge politiet ble det funnet 100 biler i den nordlige enden av tunnelen.

Blant de omkomne er fire tyskere, en franskmann, en luxembourger, en italiener og en sveitser. Brannmannskapene håper å ha slukket brannen i løpet av kvelden, melder NTB.

Uenig brannsjef

Ifølge brannsjef Johan Grøttebø i Lærdal er Lærdalstunnelen bedre rustet enn ulykkestunnelen i Sveits.

- I Lærdalstunnelen vil ventilasjonssystemet gjøre det mulig å komme fram til ulykkespunktet i alle fall fra en side, sier Grøttebø til NRK.

Det store problemet med ulykken i St. Gotthardtunnelen er ar røyken har spredd seg i begge retninger og at varmen er blitt ekstrem. Brannsjefen peker også på en annen stor forskjell mellom tunnelen i Sveits og Lærdalstunnelen, nemlig trafikkmengden. Mens om lag 18 000 biler passerer gjennom St. Gotthardtunnelen i døgnet, ligger tilsvarende snitt på 1.000 biler i Lærdalstunnelen.

Når trafikken er som størst - i juli - kjører 2200 biler gjennom tunnelen hvert døgn, skriver NTB.

TRAGEDIE: Over hundre mennesker er savnet i Gotthard-tunnelen.
TRYGG NOK? Lærdalstunnelen gjorde det ikke spesielt bra på en tysk sikkerhets-undersøkelse.
Hele Norges coronakart