- Dødsulykker blir stilltiende akseptert

Lokalpolitikerne nedprioriterer ulykkesveier, hevder forsker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ulykkesutsatte veier nedprioriteres av lokalpolitikere. De gir heller småsamfunn på Vestlandet bruer og undersjøiske tunneler. Andre trafikanter må betale prisen.

I de fire vestlandsfylkene bygges og planlegges det nå nye fjordkrysninger og veiforbindelser for over 7 milliarder kroner. Staten bidrar med rundt 3 milliarder kroner til de nye bruene og undersjøiske tunnelene, skriver Aftenposten.

Pengebruken går først og fremst på bekostning av utbedring av mange av landsdelens mest trafikkerte og ulykkesutsatte veier. Bare et fåtall av de 22 farligste veiene på Vestlandet - klassifisert av Utrykningspolitiet - er satt på fylkenes egne prioriteringslister for utbedringer.

- Jeg er ikke i tvil om at liv kunne ha vært spart dersom pengene hadde vært brukt på en annen måte, sier førsteamanuensis Knut Boge ved Høgskolen i Akershus. I fjor avsluttet han sin doktoravhandling om veipolitikken i Skandinavia.

Han får støtte fra flere andre fagmiljøer.

- Konsekvensen av prioriteringen, det at man fortsatt må regne med dødsulykker på andre veier som i stedet burde ha blitt utbedret, blir stilltiende akseptert av politikerne, sier forsker Arild Ragnøy ved Transportøkonomisk institutt. (©NTB)