GRATULERES: Forsker Kasper Flatland Solbu forsvarte sin doktorgradsavhandling ved Universitetet i Oslo i går. Foto: Asle Hansen
GRATULERES: Forsker Kasper Flatland Solbu forsvarte sin doktorgradsavhandling ved Universitetet i Oslo i går. Foto: Asle HansenVis mer

Doktorgrad etter Dagblad-avsløring

Forsker Kasper Solbu har påvist giftgasser i flykabin og cockpit. Kan skade nervesystemet og utløse psykoser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt og ansettelse av stipendiat Kasper Flatland Solbu.

Solbu forsvarte sin doktorgradsavhandling i går på Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo. I sitt innledningsforedrag viste forskeren til en rekke Dagblad-artikler som foranlediget prosjektet som ble til hans doktorgrad.

- Det var spennende å forsvare arbeidet og få kritikk på den jobben som er gjort. Likevel er det deilig at det er overstått, sier Kasper Solbu til Dagbladet.

Han høstet skryt av komitéen som mener han har utrettet «et godt stykke vitenskapelig arbeid».

I sin studie har Solbu påvist giftige organofosfater i arbeidslufta til ansatte i luftfartsindustrien i ulike flymodeller.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser. Giftgassene kan gi skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

Fant høye giftnivåer Forskeren fant at giftgassnivåene arbeidstakere i flyindustrien blir utsatt for stort sett er lave, men målinger under kritiske omstendigheter har vist at arbeiderne kan bli utsatt for betydelig høyere organofosfateksponering.

DAGBLADOVERSKRIFTER: Forsker Kasper Flatland Solbu viste til en lang rekke Dagblad-saker da han forsvarte sin doktorgradavhandling om giftige organofosfater i flyindustrien i går. Foto: Asle Hansen
DAGBLADOVERSKRIFTER: Forsker Kasper Flatland Solbu viste til en lang rekke Dagblad-saker da han forsvarte sin doktorgradavhandling om giftige organofosfater i flyindustrien i går. Foto: Asle Hansen Vis mer

Ved en spesiell hendelse ble et passasjerfly rammet av en plutselig og uventet forurensning av kabinlufta på grunn av turbinoljelekkasje fra motoren til kabinlufta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftmålinger i kabinen ble utført i etterkant av hendelsen, mens flyet ble testkjørt på bakken.

Målingene viste at det er et potensial for betydelig høyere forurensning av organofosfater i kabinlufta ved en slik oljelekkasje fra motor, en hypotese Dagbladet har reist gjennom en rekke artikler.

Stami-forskeren trekker fram at det finnes flere rapporter som omtaler plutselige og uventede hendelser med forurensning av kabinlufta under kommersiell flyging.

Av tidligere internasjonale studier framgår det at det er rapportert om alt fra irritasjon til akutte forgiftninger blant passasjerer og flygende personell etter giftgasshendelser i fly.

Det er også blitt meldt om kronisk nevrologisk sykdom og psykiatriske syndromer etter langvarig lav eksponering for organofosfater, men her er forskningslitteraturen sparsom.

Viktige funn Kasper Solbu har gjort en rekke funn av hvordan arbeidstakere i flyindustrien kan bli utsatt for giftige organofosfater:

SLIK KAN DET ARTE SEG: Dette bildet er fra en dokumentert giftgasshendelse på en US Airways flight i september i fjor. Men det trenger ikke være synlig damp, selv om giftstoffer er til stede i kabinlufta. US Flight Safety Foundation anslår at giftgasshendelser daglig fører til mellom fem og ti avbrutte flygninger globalt. Foto: afaseattle.org
SLIK KAN DET ARTE SEG: Dette bildet er fra en dokumentert giftgasshendelse på en US Airways flight i september i fjor. Men det trenger ikke være synlig damp, selv om giftstoffer er til stede i kabinlufta. US Flight Safety Foundation anslår at giftgasshendelser daglig fører til mellom fem og ti avbrutte flygninger globalt. Foto: afaseattle.org Vis mer

•Teknikere kan bli utsatt for giftgasser gjennom direkte håndtering av oljer og ved arbeid på trykksatte og oppvarmede hydrauliske systemer og motorer.

•Stuere håndterer bagasje i nærheten av fly og kan derfor være utsatt for organofosfater på grunn av utslipp av oljetåke eller oljedamp fra motorene, i tillegg til mulige lekkasjekilder fra hydrauliske systemer.

•Kabinpersonalet kan også være utsatt for giftgassene siden kabinluft hentes fra kjernen i motorene, og fordi oljelekkasje fra motorenes turbiner kan entre kabinlufta.

I løpet av det siste tiåret har det vært en økt bekymring for helsefare forbundet med mulig eksponering for giftige organofosfater i arbeidsmiljøet.