BØR BEGRENSES: Produsenten Mars Foods advarer nå mot å spise noen av deres produkter for ofte. Det gjelder blant annet den hvite lasagnesausen. Foto: Tesco.
BØR BEGRENSES: Produsenten Mars Foods advarer nå mot å spise noen av deres produkter for ofte. Det gjelder blant annet den hvite lasagnesausen. Foto: Tesco.Vis mer

Dolmio-produsent advarer mot å spise deres italienske sauser for ofte

Hvilken dag er din Dolmio-dag?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Hvilken dag er din Dolmio-dag?», er det berømte slagordet til pastasaus-produsenten.

Nå viser det seg at det kanskje er en grunn til at de i reklamen spør om én konkret dag. Denne uka har nemlig produsenten Mars Food annonsert at de kommer til å merke fem prosent av produktene sine med en anbefaling om at de ikke bør stå på menyen for ofte. 

Hvorfor? Fordi produktene inneholder så mye sukker, salt og fett at det ikke er sunt for oss å spise det hver dag.

Produktene vil enten ble merket «hver dag» eller «en gang i blant» («occasional» på engelsk), ut i fra hvor sunne eller usunne de er.

Blant produktene som vil bli merket «en gang i blant» er den hvite lasagnesausen, pestoglassene, carbonarasausen og Uncle Ben's orientalske sauser, ifølge BBC.

Les Dagbladets anmeldelse av pastasauser her.

Vil hjelpe forbrukerne -Vi ønsker å hjelpe forbrukerne med å forstå forskjellen mellom hva man kan spise hver dag, og hva man bare bør spises en gang i blant, hvis man ønsker en balansert diett, sier Fiona Dawson ved Mars Foods' internasjonale hovedkontor til The Telegraph.

Initiativet kommer i kjøvannet av at Storbritannias finansminister George Osborne har varslet en sukkerskatt.

Formålet med skatten er å bekjempe fedme hos barn.

Ifølge Mars Foods vil merkingen av produktene i Storbritannia være synlig både på etikettene og på selskapets nettsider i løpet av et par måneder.

Kommer til Norge Prosjektet skal rulles ut på verdensbasis, men det er ikke kjent når det kommer til Norge.

- Vi skal merke alle våre produkter i hele verden, og vi skal være i mål med prosjektet innen 2021, sier talsperson for Mars Nordics, sier Ylva Freiesleben til Dagbladet.

I Norge er det et fåtall av produkter som vil bli merket «en gang i blant», deriblant lasagneprodukter. Freiesleben understreker at selskapet ikke ser på dette som en advarsel.

- Vi ønsker å ta ansvar for både helsen og velværen til våre konsumenter, og vi har en ambisjon om å bidra til at folk skal spise bedre. Vi skal blant annet redusere salt- og sukkermengden i våre produkter, og vi skal øke mengden fullkorn, sier hun.