Sendte Forsvarets lastbiler til Eritrea:

Dømt for ulovlig militær-eksport

En av Forsvarets største oppkjøpere av brukt materiell er dømt til 1,5 millioner kroner i bot og inndragning, etter å ha solgt kjøretøy til militær-regimet i Eritrea.

DØMT: Maskinhandler Roger Jensen fra Kongsberg er en av Forsvarets største kunder av brukt militært utstyr. Han er nå dømt for ulovlig eksport av militære lastebiler til Eritrea. Dommen vil bli anket.  Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
DØMT: Maskinhandler Roger Jensen fra Kongsberg er en av Forsvarets største kunder av brukt militært utstyr. Han er nå dømt for ulovlig eksport av militære lastebiler til Eritrea. Dommen vil bli anket.  Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Siste uka i november måtte Roger Jensen, en av Forsvarets største kunder av brukt materiell, møte i Kongsberg tingrett for å forsvare seg mot PSTs og statsadvokatens påstander om at han ulovlig forsynte det eritreiske regimet med militære kjøretøy. Dette mener de er i strid med både norske lover om våpeneksport og FNs embargo mot det brutale regimet i Eritrea.

Tingretten har nå gitt aktoratet medhold, og dømt Jensen til bot og inndragning på til sammen 1,5 millioner kroner.

- Den dommen vil bli anket, sier forsvarer Morten Wexels til Dagbladet.

Han mener retten misforstår hva som kan regnes som militært materiell, og som dermed faller inn under det strenge forbudet mot salg til Eritrea.

- UD misforsto

I 2012 søkte Jensen UD om lisens for å føre ut lastebilene - og fikk «nei». Likevel gikk han videre med eksporten, og sendte 58 lastebiler til Eritrea via Dubai. Kongsberg-mannen mener at UD misforsto saken, at lastebilene ikke er militære, og dermed ikke er omfattet av embargoen.

- Dette er et ukjent farvann. Det er viktig å få avklart om brudd mot et vedtak fra UD kan straffelegges, når vedtaket ikke er korrekt, sier Wexels.

I RETTEN: Statsadvokat Marit Bakkevig (t.v.) og Jensens forsvarer Morten Vexels i Kongsberg tingrett. Foto: Tore Bergsaker
I RETTEN: Statsadvokat Marit Bakkevig (t.v.) og Jensens forsvarer Morten Vexels i Kongsberg tingrett. Foto: Tore Bergsaker Vis mer

Han viser til at Forsvaret solgte disse bilene som sivile biler.

Panserplatene var skrudd av, men festene for disse var intakte, kom det fram i retten.

- Vi kan ikke forstå at sivilt materiell blir militært bare ved at det skal eksporteres, sier han.

I dommen vises det til at Jensen omgikk UDs klare «nei» til eksport.

«Hva tiltalte selv har ment om kjøretøyene må være uten betydning i denne sammenheng», skriver dommeren.

BEVIS: Disse lastebilene kom fra det norske og det danske Forsvaret, og ble eksportert til Eritrea. Handelen ble overvåket av FNs våpeninspektører. Lastebilene ble malt gule for at de skulle ha et mindre militært preg. Foto: FN
BEVIS: Disse lastebilene kom fra det norske og det danske Forsvaret, og ble eksportert til Eritrea. Handelen ble overvåket av FNs våpeninspektører. Lastebilene ble malt gule for at de skulle ha et mindre militært preg. Foto: FN Vis mer

Mer omfattende

I mai i fjor avslørte Dagbladet hvordan Forsvaret fortsatte å handle med Kongsberg-mannen Roger Jensen, til tross for at FNs våpeninspektører hadde avslørt at Jensen er sentral i å forsyne militærregimet i Eritrea med lastebiler og andre militære kjøretøy. Det var Forsvarsdepartementet som nektet Forsvaret å stryke Jensen fra sin kundeliste.

Basert på dokumentasjon FNs inspektører hadde framskaffet kunne vi da fortelle om 17 lastebiler som ble sendt fra Drammen til oberst Wedlu Gheresus i den eritreiske hæren.

Saken ble tatt opp i Stortingets kontroll og konstitusjonskomité da de i flere runder behandlet salg og eksport av brukt militært utstyr fra Norge.

Men i Kongsberg tingrett kom det fram at handelen med Eritrea er langt mer omfattende enn tidligere kjent.

En eritreisk tidligere kompanjong av Jensen fortalte retten at de to har sendt til sammen rundt 160 lastebiler til Eritrea. Bankutskrifter viser at Jensen har mottatt 28,7 millioner kroner for disse kjøretøyene.

Jensen ble bare tiltalt for det som ble eksportert etter at UD satte ned foten.

Slaver

Eritrea er et gjennom-militarisert regime der store deler av befolkningen nærmest holdes som slaver i sitt eget militær-vesen. I tillegg har det eritreiske forsvaret, i følge FNs inspektører, bidratt til å destabilisere andre land i regionen. Blant annet har Eritrea aktivt støttet opp under den islamistiske terror-bevegelsen Al Shabab i Somalia, skriver inspektørene. FNs sikkerhetsråd innførte forbud mot alt salg av militært utstyr til Eritrea i 2009.

Forsvarssalgene:

  • Dagbladet har i en rekke artikler siden juni 2014 avdekket hvordan minst 13 utrangerte marinefartøy har gått fra Norge til paramilitære i Vest-Afrika. Elleve av disse er solgt av Forsvaret.
  • Orlogskaptein Bjørn Stavrum, som var saksbehandler Forsvarets logistikkorganisasjon er tiltalt av Økokrim for grov korrupsjon og brudd på eksportkontroll-loven i forbindelse med båtsalgene.
  • Dagbladet har videre avdekket at militære lastebiler er solgt fra Norge til Eritrea i strid med FNs våpenembargo. Forsvarsdepartementet ba først Forsvaret om å fortsette å handle med mannen som nå er dømt til millionbot for brudd mot FNs embargo. Dommen er anket.
  • 30 beltevogner av typen Hägglund BV206, som blant annet kom fra Kongens garde, er solgt fra Norge til krigsherjede Sudan. To briter som var involvert i denne handelen ble dømt til fengsel, men i Norge har ikke eksporten fått konsekvenser.
  • Forsvaret har også solgt tilsvarende beltevogner til russere, samtidig som vi har forsynt Finland og våre NATO-allierte på Baltikum med BV206-vogner.
  • Forsvarsdepartementets internrevisjon har gjennomgått salgene av to F-5 jagerfly til milliardæren Ross Perot jr. i Texas. De konkluderer med at Forsvaret viste svært lite om hva flyene skulle brukes til da de ble solgt. Funnene ble vurdert som så alvorlige at departementet varslet Økokrim.
  • Stortingets kontrollkomité holdt høring om sakene 30. april og 26. og 27. november i fjor.
  • Kontrollkomiteens innstilling konkluderte med knallhard kritikk av Forsvaret og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.
  • Tirsdag 26. april skulle Stortinget behandlet innstillingen, men debatten i plenum ble avlyst da Søreide presenterte en ny revisjonsrapport om saken én arbeidsdag tidligere.
  • 20. mai leverte kontrollkomiteen sin tilleggsinnstilling der de kritiserer Søreide for sommel og ber Riksrevisjonen granske salget av jagerflyene.
  • 26 mai ble saken behandlet i Stortinget i plenum. Der måtte forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen på nytt tåle sterk kritikk for etatens håndtering av salgene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer