Dørum frykter et milliardsluk

Samferdselsminister Odd Einar Dørum kan bli den som stopper de storstilte utbyggingsplanene på Fornebu. Han frykter at 30000 nye arbeidsplasser vil føre til trafikkaos og milliardinvesteringer langs en av Oslos viktigste innfartsårer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi kan ikke sette oss i den situasjonen at alle samferdselsinvesteringer settes inn i Lysaker-krysset, sier Dørum. Han legger ikke skjul på at han er bekymret for en massiv utbygging på Fornebu.

- Føler sterk uro

I debatten rundt byggingen av et teknopolis på Fornebu har det vært antydet et tall på vel 30000 nye arbeidsplasser. Bare Fred. Olsens drøm inkluderer 15000 nye arbeidsplasser.

I tillegg kommer rundt 7000 boliger. Veisjefen i Akershus, Stein Fyksen, uttrykte i gårdagens Dagblad stor bekymring for hva som vil skje med trafikken med så mange arbeidsplasser på Fornebu. Selv med en seks felts motorvei, og et utbygd kollektivnett, vil en få lengre rushperioder enn det en har i dag. Samtidig ligger det an til milliardinvesteringer for å bygge ut vei- og banenett.

- Jeg føler en sterk uro. Nå har jeg bedt om å få alle fakta på bordet, slik at vi får se samferdselsvirkningene av en IT-by på Fornebu.

Time-out

- Betyr det du sier at samferdselsproblemene kan være den faktoren som begrenser utbyggingen av den planlagte IT-byen?

- Ja. Det betyr at samferdselsbiten kan være det. Det er på ingen måte sikkert at det gis grønt lys for en så stor utbygging. Blir det snakk om over 30000 arbeidsplasser tar jeg time-out.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Time-out, betyr det at du vil nedlegge veto mot en slik utbygging?

- Time-out betyr at det er en alvorlig sak vi må stoppe opp ved. Mer vil jeg ikke si om det.

Utbygger må betale

Dørum vil ikke si noe om hvem som skal betale for en eventuell utvidelse til seks felts motorvei. Han er redd for at en da godtar premisset om 30000 arbeidsplasser.

Han sier imidlertid at han ikke har problemer med å slutte seg til forutsetningen i Oslo-pakke 2 som forutsetter at også utbyggerne på Fornebu må være med å betale for kollektivløsningene.
Slik unngår man at hele regningen sendes storsamfunnet. Det finnes eksempler på at utbygger har delfinansiert trafikkløsninger. Norsk Hydro la 25 millioner kroner i potten for å få bygd en avkjørsel fra E18 da Hydro-bygget ble satt opp på Vækerø.

For utbyggerne på Fornebu vil det dreie seg om atskillig høyere beløp.