Dørum vil innføre mobilforbud i bilen

Nå vil Odd Einar Dørum tvinge deg til å ha full konsentrasjon om bare én ting når du sitter bak bilrattet: trafikken. Det betyr blant annet forbud mot bruk av mobiltelefon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er tiltakene samferdselsminister Odd Einar Dørum vil innføre for å gjøre trafikken sikrere: Aller først skal det slås ned på «forstyrrende elementer som fjerner konsentrasjonen fra bilføreren».

Det gjelder blant annet bruk av mobiltelefon uten såkalt håndfrisett, barbering, lesing av avisen eller det Dørum beskriver som «skjorteskifte på vei til seminar på Klækken». Alt slikt skal det bli mulig å reagere mot.

- Transportøkonomisk Institutt utreder saken. Jeg er lovet at den skal være på min pult i mai. Og det skal den være. Jeg er villig til å sette tiltakene ut i praksis ganske snart, sier Dørum, som får støtte både fra Trygg Trafikk og Utrykningspolitiet.

Samferdselsdepartementet skal fremme forslagene for Stortinget, som må vedta de nye reglene. Det regnes med at mobiltelefonforbudet kan bli vedtatt temmelig raskt, mens prikkbelastningsregistret vil ta noe lengre tid å få gjennomført. Flere land har mobilforbud allerede.

Dørum vil også ha innført et helt nytt reaksjonsmønster overfor dem som ikke kan oppføre seg som folk i trafikken:

En form for prikkbelastning der man etter et visst antall prikker blir innkalt til repetisjonsøvelser for å lære trafikkens ABC på nytt. Det kan bli krav om ny kjøreprøve, slik at sensor ser om bilisten er egnet til å kjøre bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prikker

- Tyskerne har et fint system, sier informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobilforbund. Han har fått i oppdrag av Odd Einar Dørum å samle informasjon om internasjonal praksis for prikker i førerkortet. I Tyskland er det etablert en databank i Flensburg. Alle som har førerkort, har i utgangspunktet 0 prikker. Ved forseelser blir det belastning fra 1 til 12 prikker avhengig av alvorlighetsgraden. Etter 14 prikker blir føreren innkalt til kurs og må gjennom en ny opplæring.

- Vi i NAF er enige i at det opprettes et prikksystem, bare det blir rettferdig og ikke tilfeldig, som forslaget som kom i 1990, sier Otter.

Ler av bøter

Utrykningspolitiet forteller stadig oftere om bilister som får forenklet forelegg på 2500 kroner eller mer og som bare ler av hele episoden. Når man kjører en Audi, BMW, Jaguar eller Mercedes i millionklassen betyr ikke noen usle tusenlapper mye. UP-folk Dagbladet har snakket med sier at bilistene som blir tatt, ofte bare er opptatt av at det å få utskrevet forelegget ikke skal ta lang tid.

- Vi må få et system som også straffer de vellykkede med fin bil og tykk lommebok hardt, sier Dørum, og viser til Dagbladets reportasje fra fartskontroll på E6 ved Tretten der det ble tatt en råkjører hvert annet minutt.

<B>URETTFERDIG:</B> - Yrkessjåfører blir mer utsatt for prikkbelastningen, tror Tomas Eien (26). Han er daglig leder for Pizza og Kina Expressen på Rommen i Oslo, og er selv pizzakjører.