DET FØRSTE BILDET: Dette er nye Draco 26 SR, en rask bowrider som fører videre tradisjonen fra det tradisjonsrike norske båtbyggeriet i Flekkefjord. FOTO: Hans B. Eidstuen/Båtmagasinet
DET FØRSTE BILDET: Dette er nye Draco 26 SR, en rask bowrider som fører videre tradisjonen fra det tradisjonsrike norske båtbyggeriet i Flekkefjord. FOTO: Hans B. Eidstuen/BåtmagasinetVis mer

Draco er tilbake

To norske verdenspremierer i Tyskland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 DÜSSELDORF (Båtmagasinet): Norske Windy Boats har to nyheter å by på under verdens største innendørs båtmesse, Boot, som går av stabelen i Düsseldorf i disse dager. Det er en synlig stolt adm. direktør Knut Heiberg-Andersen som viser oss nyheten sin, en båt det tradisjonsrike båtverftet har store forhåpninger til.

Draco 26 RS settes i produksjon om noen få uker. Det betyr at de første båtene vil være på vannet allerede denne sommeren. Det er velrenommerte Dubois Naval Architects i Hampshire i England som står for linjeføringen. Totalt skal den nye serien omfatte tre båter. Bowrideren (båt med heldekkende vindskjerm og sittebrønn forut) vil få en teltlignende kalesjeløsning over sitteplassene foran, og dermed er det tilrettelagt for et par overnattingsplasser, selv om dette først og fremst er en romslig dagsturbåt.
Oversikt:
Alle årets båtmesser
De viktigste 2014-nyhetene
  Nytt design Draco-båtene lå i forkant av designen i sin storhetstid. Med den nye Dracoserien er en av båthistories best bevarte og mest klingende båtnavn vekket opp fra dvale. Men likevel er det ikke mulig å finne genetiske arvestoffer mellom gamle Draco.

Båten sikter inn mot hyttefolket i skjærgården som vil ha en bruksbåt over middels. Den skal bli praktisk, med plass til mange mennesker og med et dypt og trygt forskip. Den nye Dracoen utrustes som standard med Yamaha utenbordsmotor. 26 RS er bygget for å takle påhengere fra 200 til 300 hk, noe som vil gi en toppfart på over 40 knop.
  Blant de største De fleste båtfolk har et forhold til Draco-båtene som hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet. Draco ble produsert på Loga i Flekkefjord fra 1966 og var en av de største fritidsbåtprodusentene i Europa fra 1970-årene og frem til bedriften gikk konkurs i 1992. Gründer Kåre Drangsholt druket i en alder av 41 år i 1983. Ett år seinere kom Trygve Hegnar med på eiersider, da han kjøpte 44 prosent av aksjene. Navnet er fortsatt i Hegnars eie gjennom Windy-konsernet han kontrollerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdens største båtmesse Boot i Düsseldorf er arena for de verdenspremierer og stedet der den internasjonale båtbransjen vil vise seg frem. Her er båter og utstyr fordelt på 17 haller og 213.000 kvm. Det er her bransjen søker etter lyset, etter mange dystre år. Og skal vi tro arrangør og utstillere er det noen lyspunkter å spore. For første gang på flere år er det ventet en liten vekst i båtsalget.

Windys nye stolthet Camira 39 er på plass på båtmessen i Düsseldorf. Den nye 39-foteren blir en potent arvtager til Windy-veteranene 35 Khamsin og kanskje for noen også 42 Grand Bora. Disse båtene skal fases ut etter 10 år i trofast tjeneste. Camira skal være en stor og åpen weekendcruiser som kombinerer det tøffe med det elegante, og med stor fleksibilitet på planløsningene både ute og inne. Dette er den første båten som har fått installert det nye multifunksjonsdisplayet på dashbordet, et display som Garmin har utviklet i tett samarbeid med Volvo Penta.

Båtnyheten på 39 fot er inspirert av 31 Zonda. I hele utviklingsfasen har også arbeidstittelen vært 39 Zonda, men nå er endelig navn blitt Camira. Navnet kommer fra aboriginene i Australias ord for vindfull.

Store utfordringer Direktør Knut Heiberg-Andersen medgir at det har vært store utfordringer de siste årene og dermed ikke alltid like enkelt å få frem nyhetene raskt nok. Det har tatt to år å utvikle 39 Camira.

GJENOPPSTÅR: Draco-konsernet gikk konkurs i 1992. Nå gjenoppstår båtmerket. Nydesignede Draco 26 RS er første båt ut i en serie bestående av tre båter.
GJENOPPSTÅR: Draco-konsernet gikk konkurs i 1992. Nå gjenoppstår båtmerket. Nydesignede Draco 26 RS er første båt ut i en serie bestående av tre båter. Vis mer

- Selv om det har vært en lang prosess, har vi hele veien vært fast bestemte på å få denne frem til markedet, for denne har vi umåtelig stor tro på. Tilbakemeldinger fra forhandlerapparatet har vært udelt positive, sier Heiberg-Andersen til Båtmagasinet.

Båten skal bygges på fabrikken i Västervik utenfor Stockholm. I løpet av de nærmeste ukene vil de to, tre første båtene være klare for visning. Noen forhåndsbestillinger er også gjort.

Inspirert av 31 Zonda Skroget er nyutviklet, men inspirert av Zonda 31 med sin dype v-bunn. Zondaen er rost opp i skyene for sine sjøegenskaper. Denne effektive skrogformen lover Windy å ta med seg over i den nye storesøsteren. I det norske markedet vil motoralternativet først og fremst bli Volvo penta D6 370 eller D6 400.

DRACO: Windys Jens Frivoll og Frank Grosvold legger siste hånd på den nye Draco 26 RS. Båten har verdenspremiere på båtmessen i Düsseldorf lørdag. (Foto: Hans B. Eidstuen).
DRACO: Windys Jens Frivoll og Frank Grosvold legger siste hånd på den nye Draco 26 RS. Båten har verdenspremiere på båtmessen i Düsseldorf lørdag. (Foto: Hans B. Eidstuen). Vis mer

Med sistnevnte vil toppfarten ligge tett på 45 knop. Båten er utviklet i et designsamarbeid med Windys egen Hans Jørgen Johnsen og Dubois Naval Architects i Hampshire i England, som de siste årene har hatt hånd om flere av Windys suksessmodeller. Interiøret er formet av anerkjente Design Unlimited. Mye av innredningen vil bestå av sorte lakkerte flater og lasert eik i et lyst og lekkert miljø.

WINDY Camira 39 får sin verdenspremiere i Düsseldorf i disse dager. FOTO: Hans B. Eidstuen/Båtmagasinet
WINDY Camira 39 får sin verdenspremiere i Düsseldorf i disse dager. FOTO: Hans B. Eidstuen/Båtmagasinet Vis mer
FØRERPLASSEN: Bak rattet i 39 Camira har føreren full kontroll på både kartposisjon og instrumenter. FOTO: Windy
FØRERPLASSEN: Bak rattet i 39 Camira har føreren full kontroll på både kartposisjon og instrumenter. FOTO: Windy Vis mer
Draco er tilbake