USIGELIGE TAKKNEMLIGE: Kaptein Thor Hugo Johansen (til venstre), maskinist Csabo Lango og styrmann Jan Adolfsen dagen derpå i Stavanger etter    dramaet utenfor Farsund torsdag kveld. Foto: Tanja Krangnes, Redningsselskapet.
USIGELIGE TAKKNEMLIGE: Kaptein Thor Hugo Johansen (til venstre), maskinist Csabo Lango og styrmann Jan Adolfsen dagen derpå i Stavanger etter    dramaet utenfor Farsund torsdag kveld. Foto: Tanja Krangnes, Redningsselskapet.Vis mer

Dramaet til sjøs: - Ett sekund fokus på en radioknapp var nok til at redningsskøyta gikk rundt

Skipper Thor Hugo Johansen (63): - Vi er usigelig takknemlige overfor de som reddet oss opp i helikopteret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I løpet av ett sekund skjedde det som aldri har skjedd Redningsselskapets mest rutinerte mannskap.

Redningsskøyta «Ægir» tippet rundt i åtte-ni meter høye bølger i liten storm utenfor Farsund i går kveld. Og så skjedde det en gang til, bare noen sekunder etterpå.

- Det aller første jeg tenkte på der vi lå forslåtte og hulter til bulter inne i styrhuset: skøyta fungerer slik den er konstruert for, den snur seg på rett kjøl igjen. Og etterhvert som vi ble heist opp i helikopteret, ble vi usigelig takknemlige overfor de som reddet oss.

- Det er en følelse vi kjenner igjen fra mange redningsoppdrag vi har vært ute på selv, sier skipsføreren på «Ægir», Thor Hugo Johansen (63), til Dagbladet fra Stavanger dagen derpå dramaet.

PÅ RETT KJØL: Ægir på grunn etter å ta tippet rundt to ganger utenfor Farsund torsdag kveld. Foto: Jarl Pedersen, Redningsselskapet.
PÅ RETT KJØL: Ægir på grunn etter å ta tippet rundt to ganger utenfor Farsund torsdag kveld. Foto: Jarl Pedersen, Redningsselskapet. Vis mer

Først seinere skjønte han hvorfor den ene armen ikke «virket» og han måtte ha kollegenes hjelp til å få på redningsdrakt: skulderen var slått ut av ledd.

Redningsaksjonen ble utløst av melding om en person som falt i sjøen - og som seinere på kvelden ble funnet skyldt på land.

Haukeland universitssjukehus opplyser ved 17-tiden fredag at personen er død.

44 år

Han er skipperen med aller lengst erfaring i hele Redningsselskapet - 44 år. Og han har jobbet ombord på «hjertebarnet» siden «Ægir» ble sjøsatt for 28 år siden.

Og de to andre som ble reddet er ingen førstereisegutter de heller. Både maskinist Csabo Lango og styrmann Jan Adolfsen har rundet 60 år og jobbet på havet hele sine voksne liv.

Skipper Thor Hugo Johansen husker ikke nøyaktig når det sist skjedde når en av Redningsselskapets skøyter tippet rundt. Han mener det må ha vært en gang på 1950- eller 60-tallet.

Og han har en foreløpig forklaring på hvordan de dramatiske rundkastene kunne skje:

Skulle stille VHF'en

- Noen ringte, jeg er ikke sikker på hvem, og sa at det ikke var kontakt med oss på VHF'en. Da så jeg at den sto på kanal 17 istedenfor 16, som den skal stå. Jeg trykte på knappen. Og i løpet av ett sekund, kanskje to, ble båten truffet på langs av en bølge.

- Kan et tastetrykk på en radioknapp altså utløse noe slikt ?

- Sagt på en annen måte: hvis du kjører bil og passasjeren sier: se på det fine huset der borte, så kan det være akkurat det sekundet du tar konsentrasjonen bort fra veien at noe skjer. Hvis jeg hadde hatt 100 prosent konsentrasjon om å styre rett mot bølgen, så hadde det nok ikke skjedd, sier redningsskipperen nøkternt bebreidende dagen derpå.

Det var ved 18.30-tiden torsdag at redningsskøyta først ble alarmert om at to personer hadde havnet i sjøen ved moloen i Farsund. Snart viste det seg at det var en.

- Burde dere latt være å dra ut slik forholdene var ?

- Nei. Det har aldri vært noe alternativ å la være å forsøke å redde liv.

Vil fortsette

- Hvordan ser du på å dra ut på havet igjen etter dette ?

- Nå er jeg først sykmeldt på grunn av skuldra, og så har jeg fire ukers turnusfri. Da blir det først en tur innom huset i Mandal og så til det andre huset i Stamsund i Lofoten, der kona er. Men jeg håper Redningsselskapet slipper meg ut igjen når de seks-sju ukene har gått.

- Hvis jeg merker at jeg vegrer meg det minste for å gå ut i ruskevær, ja da blir jeg pensjonist. Hvis alt er som før vil jeg jo fortsette med en slik meningsfylt jobb.