Drapet som ryster Mitsubishi

Shiho Okamoto (29) ble knust av det løpske lastebilhjulet. Så startet dekkoperasjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den 27. mai i år ble tre tidligere sjefer i Mitsubishi Fuso Truck & Bus tiltalt for å ha forfalsket data. Ytterligere to sjefer, inkludert tidligere styreformann Takashi Usami, ble tiltalt for ikke ha reagert på dødsfallet til Shiho Okamoto i Yokohama utenfor Tokyo.

Dødsfallet har rystet lastebilprodusenten så kraftig at salget av Mitsubishier sank med 56,3 prosent i Japan i mai i år, i forhold til mai i fjor.

- Vi tror den kraftige mediadekningen førte til at forbrukerne ikke kjøpte Mitsubishi-biler, sa en talsmann for selskapet da tallene ble kjent.

Knust av løpsk hjul

Saken begynte å rulle etter at 29 år gamle Shiho Okamoto ble knust av et løpsk lastebilhjul den 10. januar 2002. Hennes to sønner ble også skadd.

Hjulet hadde falt av bilen på grunn av en feil i hjulopphenget på lastebilen. Så begynte det å strømme inn rapporter om at det var flere lignende tilfeller.

Men Mitsubishi Fuso Truck & Bus valgte å forsøke å dysse ned skandalen, forfalske rapporter og avvise alle anklager.

Reaksjonen var ikke uvanlig for selskapet. To år tidligere ble det avdekket at den japanske storprodusenten av biler hadde dekket over produksjonsfeil på sine biler.

Mitsubishi innrømmet til slutt at de systematisk hadde unngått å fortelle bileierne om feilene i flere tiår.

Bilsalget stupte.

33 hjul falt av

Til slutt var det rullet opp 33 tilfeller av hjul som hadde falt av Mitsubishis lastebiler og busser fra 1992 og fram til dødsfallet i 2002. Alt tyder på at det skyldes en produksjonsfeil i hjulopphenget på bilene, og at ansatte i selskapet har kjent til produksjonsfeilen uten å reagere.

I oktober 2002 dør en lastebilsjåfør i en utforkjøring i Yamaguch i Japan. De tekniske undersøkelsene viser at en feil i clutchen kan ha forårsaket ulykken.

Det viser seg at dette også er en produksjonsfeil.

Først 26. mai i år tilbakekaller Mitsubishi 168 000 lastebiler og busser. Totalt er nå 220 000 biler kalt tilbake for å bli reparert på selskapets regning.

Selskapet solgte i 2003 ut store deler av fabrikken som selger lastebiler og busser. Mitsubishi Fuso eies nå med 65 prosent av tyske DaimlerChrysler AG og 35 prosent av Mitsubishis selskaper.

- Det var drap!

6. mai i år holder selskapets nye storeformann, Yoichiro Okazaki, en pressekonferanse hvor han beklager for ulykken i 2002. Han la til at han ikke trodde at sjefene i selskapet bevisst løy om dødsfallet, men at det mer handlet om dårlig ledelse og dårlige rutiner for rapportering.

Men Shiho Okamotos mor holder også en pressekonferanse.

- Dersom Mitsubishi hadde ordnet opp i saken tidligere, ville ikke min datter behøvd å dø, sa Yoko Masuda på sin pressekonferanse.

Hun la til.

- Det var drap, systematisk gjennomført av selskapet. Jeg vil aldri tilgi dem.

29 ansatte får refs

Seks av selskapets nåværende sjefer fikk i dag lønnskutt som straff. Ytterligere 23 ansatte ble også straffet internt. Fire av dem fikk beskjed om å holde seg borte fra jobben i fem dager, mens de 19 siste fikk reprimande.

Selskapet skal nå sette ned et panel av innleide eksperter for å øke kvalitetskontrollen, melder nyhetsbyrået AP.

- Vi fortsetter vår interne etterforskning, og vi kan ikke utelukke muligheten for at flere biler kan bli kalt tilbake, sier selskapet i en pressemelding.

Les mer hos:

32 MISTET HJULET: Og ett av hjulene traff den 29 år gamle Shiho Okamoto. 220 000 biler er nå kalt tilbake for reperasjoner.
<B>MITSUBISHI VED GRAVEN: 25. mars i år trappet Mitsubishi-<wbr>sjefene opp ved Shiho Okamotos grav.
<B>BER OM MER PENGER: Styreformann Yoichiro Okazaki i Mitsubishi Motors bøyer seg og ber om unnskyldning for de to dødsfallene i 2002 på en pressekonferanse 21. mai i år. Samtidig varsler han at selskapet vil hente inn fire milliarder dollar i ny kapital.
<B>DEKKET OVER SKANDALEN: 6. mai i år ble kontorene til Mitsubishi Motors ransaket for å finne bevisene for at de forfalsket sine rapporter for å dekke over produksjonsfeilene. Tidligere styreformann i Mitsubishi Fuso, Takashi Usami (63) er nå tiltalt i saken. Han var også visepresident i Mitsubishi Motors da ulykken skjedde. Han gikk av som styreformann 16. april i år.