Foreløpig aner ikke etterforskerne om de jager en rovmorder eller en drapsmann som kjente sitt offer.
Den 37 år gamle norsk-iraneren ble funnet stukket i hjel og forlatt på en parkeringsplass ved Statoil i helga. I natt ble arbeidsplassen hans, en sølvfarget Passat, gjennomgått av krimteknikere på innbitt leting etter spor.
Taksameteret - datasystemet - i drosjebilen er gjennom Global Positioning System (GPS) knyttet til satellitter som kontinuerlig kommuniserer med kjøretøyene.
GPS kan derfor bli et svært viktig spor for de rundt 30 etterforskerne som jobber med saken. I den lille datamaskinen ligger detaljer om drosjesjåførens siste 100 turer lagret.
I motsetning til drosjesentralen, som bare registrerer turer som er blitt bestilt gjennom dem, registrerer taksameteret detaljert alle oppdrag: I hvilke lokalsoner kunden ble plukket opp og sluppet av, og på minuttet til hvilken tid.
Når politiet får hentet ut disse dataene, vil de kunne kartlegge store deler av 37-åringens siste døgn.
Uten spor
Og det kan trenges. For i går sto politiet så godt som uten spor, med et kullsvart mysterium foran seg:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger