-  Drapstruet av servitør

Da 22-åringen påpekte at maten han fikk slett ikke var den han hadde bestilt, kokte det over for servitøren på Stena Line.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som assisterende restaurantsjef på McDonald\'s på Aker Brygge vet 22-åringen et og annet om kundebehandling. Han har aldri opplevd maken til det han og fire kompiser ble utsatt for på Café Skagen på Stena Line-ferja mellom Oslo og Frederikshavn lørdag kveld.

-  Vi fikk ikke den maten vi hadde bestilt, og sa fra om det. Da ble mannen bak disken sur og forbannet, snakket høyt til oss og slengte tallerkenene våre fram og tilbake, sier den 22 år gamle passasjeren.

-  Siden vi fremdeles ikke hadde fått den maten vi skulle ha, tok vi det opp med ham rolig og pent én gang til. Da klikket han fullstendig og skrek til oss, sier han. Da brøt en annen ansatt inn og sørget for at 22-åringen og vennene fikk riktig mat.

Grove trusler

-  «Vi bare glemmer dette,» sa jeg til den sinte servitøren idet vi tok med oss maten fra disken. Jeg vet ikke om han hørte hva jeg sa, men han startet med å skrike en rekke stygge ord på engelsk, sier han.

-  Servitøren truet med å knekke nakken min og knuse ansiktet mitt. Jeg trodde jeg hørte feil og spurte derfor om hva han sa. Da skrek han at han skulle knekke nakken min, knuse ansiktet mitt og drepe meg, forteller den unge mannen som oppfattet overhøvlingen som reelle drapstrusler.

-  Jeg er glad jeg ikke var alene på båten. Hele resten av turen var jeg redd. I etterkant har jeg hatt mareritt om natta om den fæle opplevelsen, sier han.

-  Kunne dere oppfattes som aggressive eller provoserende av servitøren?

-  Nei, vi sa ingen ting negativt. Det er det som er problemet, sier 22-åringen som vurderer å politianmelde forholdet.

Stena Line beklager

Informasjonssjef Joakim Kenndal i Stena Line bekrefter at en

ansatt har opptrådt truende mot 22-åringen og vennene hans.

-  Jeg har ikke klarhet i hva som skal være sagt, men har fått høre at vedkommende skal ha fremmet reelle trusler mot gjestene. Stena Line er kjent for god kundeservice, så dette beklager vi dypt, og håper slikt aldri skjer igjen, sier Kenndal. Stena Line-ledelsen har pratet med den aktuelle servitøren.

-  Episoden vil få følger for ham, uten at jeg vil si hva det vil innebære. Uansett kommer vi til å ta kontakt med gjestene som ble utsatt for denne behandlingen, for å se hva vi kan gjøre for å kompensere. Vi vil gi dem et bra inntrykk av Stena Line, sier informasjonssjef Joakim Kenndal.

FORTVILET: 22-åringen vurderer å anmelde servitøren som truet ham på danskebåten. Foto: Lars Myhren Holand