NORSKE KAPTEINER:  De norske kapteineneg Gøran Nøstvik (til venstre) og Erik Fredberg Blom klargjør et treningsskip med nødhjelp til Tacloban. Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Training Centre
NORSKE KAPTEINER: De norske kapteineneg Gøran Nøstvik (til venstre) og Erik Fredberg Blom klargjør et treningsskip med nødhjelp til Tacloban. Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Training CentreVis mer

- Drar mot Tacloban ved midnatt

Norsk treningsskip lastet med nødhjelp drar fra Manila i kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På Norwegian Training Centre (NTC) i Manila trener Norges Rederiforbund opp sjøfolk og kadetter til å bemanne norske skip. 

Nå stiller de et treningsskip til rådighet og drar til katastroferammede Tacloban med skipet fullt av nødhjelp ved midnatt. Om bord står en norsk kaptein.

-Vi er i ferd med å laste opp et skip som jeg har leid denne måneden, før tyfonen slo til, for å drive opplæring av kadetter som er til tiltenkt norske skip. Da tyfonen traff tenkte jeg at vi skal uansett ut å seile. Da kan vi like godt gjøre noe fornuftig, sier kapten Erik Fredberg Blom ved NTC.

Han kontaktet myndighetene på Filippinene og aktiviserte sitt kontaktnett innen shipping. I kveld drar skipet, som har lastekapasitet på 1500 tonn, fra den filippinske hovedstaden Manila mot byen Tacloban — der så mange som 10 000 mennesker fryktes omkommet. 

20-25 tonn mat Operasjonen skjer i tett samarbeid med FNs matvareprogram, WHO, Røde Kors og Filippinske myndigheter. 

- Etter planen drar vi fra Manila ved midnatt lokal tid, klokka 17 norsk tid. Vi får se om vi klarer å holde skjema. Det er mye nødhjelp som skal om bord før dette. Det er også en ny tyfon på vei, ikke så sterk som denne som akkurat har rammet, men det er noe vi må ta hensyn til og som kan forsinke avreisen, sier han.  

- Om bord har vi en lang liste med nødhjelp. Vi har 20-25 tonn med mat:  Minst 6000 familiepakninger med matvarer, bestående av fem kilo ris, sardiner, nudler, vann, kaffe og cornbeaf. 

I tillegg har vi standardpakker fra Røde Kors. Vi har også tett dialog med WHO, men det blir ikke avgjort helt enda om de skal dra ned med oss. Det er snakk om at de ønsker å sende ned mellom 16-20 medisinsk personell og 6 tonn med medisinsk personell. I tillegg skal vi frakte ned graveutstyr og personell som skal grave etter folk i ruinene, sier han.

- Vi har fått beskjed om at vi er det første sivile skipet som har meldt seg. Responsen har vært overveldende positiv, sier kapteinen som regner med å komme fram til Tacloban fredag morgen.

Skrot i vannet Fordi havnen i Tacloban er full av søppel, er det nødvendig å ankomme byen når det er lyst.

- Det er mye skrot som flyter i vannet. Derfor må vi ankomme på morgen slik at vi kan kjøre inn i dagslys og styre unna slik at vi ikke får ting i propellen.

Selv var kapteinen i Manila da stormen traff.

- Her var den ikke verre enn en norsk høststorm. Det er det som er litt underlig. Her i Manila går vi på jobb som vanlig. Så er det helt forferdelig andre steder på Filippinene. Det var det som trigget hele operasjonen som jeg satte i gang på søndag; at her må vi se om vi kan gjøre noe.

NTC disponerer skipet i to uker.

- Det vil gå i skytteltrafikk der vi trenges så lenge jeg disponerer det, sier Fredberg Blom.

PLASS TIL 1500 TONN:  Skipet «Capitan Felix Oca» drar fra Manila klokka 17 norsk tid. Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Training Centrer
PLASS TIL 1500 TONN: Skipet «Capitan Felix Oca» drar fra Manila klokka 17 norsk tid. Foto: Norges Rederiforbund/Norwegian Training Centrer Vis mer