Drar på landet for å ta lappen

Remi Kristiansen (19) strøk til førerprøven i Oslo. Han pakket like godt sekken og dro til Alta. Nå valfarter byfolk til distriktene når de skal ta lappen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ventetida for å ta førerprøven i storbyene er lang. Utålmodige og ivrige byfolk tyr nå til distriktene for å kunne kjøre opp. Strykprosenten ved mange av trafikkstasjonene i utkantstrøkene er betydelig mindre enn i de større byene. Nå jobber lokale trafikkstasjoner på spreng for å kunne imøtekomme det store trykket.

-  Vi har hatt en 40 prosents økning på oppkjøring bare siden april. Denne økningen er utelukkende på grunn av folk som kommer utenbys fra, sier Bjørn Romsås ved Statens vegvesen i Gudbrandsdalen.-  Nå er ventetida blitt lang også her, og vi jobber intenst for å øke kapasiteten, sier Romsås.

Minst stryk på Otta

Otta har, ifølge Vegdirektoratets tall fra 2004, lavest strykprosent i landet. I Oslo er den det dobbelte. Mange mener at lav strykprosent og enkle oppkjøringsruter er årsaken til at flere ønsker å kjøre opp utenfor de store byene.

-  Det er selvfølgelig enklere å kjøre opp i utkantstrøkene. Utfordringene er langt færre og trafikkmengden mindre, sier Kjetil Eikjok, daglig leder ved Sinsen Trafikkskole i Oslo.Eikjoks elever kan kjøre opp utenbys hvis de ønsker det.

-  Ja, vi kjører overalt. I sommer hadde jeg cirka ti oppkjøringer i Alta. Men mange tror de nærmest vil få servert førerkortet dersom de drar ut på landet. Dette er ikke nødvendigvis riktig, men det er fint at folk har mulighet til å velge.

Remi dro til Alta

I mai i år strøk Remi Kristiansen

 Fersk sjåfør: Remi Kristiansen (19) strøk på oppkjøringen i Oslo. Han brukte ett døgn og 3000 kroner ekstra på å kjøre opp i Alta. Foto: Ole C.H. Thomassen
Fersk sjåfør: Remi Kristiansen (19) strøk på oppkjøringen i Oslo. Han brukte ett døgn og 3000 kroner ekstra på å kjøre opp i Alta. Foto: Ole C.H. Thomassen Vis mer

på sin første oppkjøring i Oslo.

-  Da jeg fikk beskjed om at ventetida for ny oppkjøring var lang, orket jeg ikke vente. Jeg hadde lyst til å få det unnagjort så fort som mulig, og bestemte meg for å dra til Alta, sier Remi, som brukte om lag 3000 kroner på den ett døgn lange turen.Men ikke alle er like begeistret for denne utviklingen.

-  Nei, dette synes vi ikke noe særlig om. Vi forstår at folk ønsker å søke til et distrikt der det ikke er så lang ventetid på oppkjøring. Men det skal ikke være en lett utvei for dem som er dårlige til å kjøre, sier Leif N. Olsen, administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.