Drastisk fall i resirkulering

Et kraftig fall i resirkulering av drikkevareemballasje har satt igang alarmklokkene i California. Det er godt nytt for Tomra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

California er den største delstaten for Tomras USA-virksomhet, og det knytter seg store forventninger til inntjeningen der borte. California har et eget system for innsamling av tom drikkevareemballasje, som minner noe om pant slik vi kjenner. Tomra får støtte fra staten for å etablere lokale innsamlingssentre for drikkevareemballasje. Ordningen har vært ansett som vellykket, men nå har statistikk kommet på bordet som undergraver dette.

I fjor ble nemlig bare 61 prosent at drikkevareemballasjen resirkulert, sammenlignet med 74 prosent i 1999. Mer er seks milliarder glass- og plastflasker samt aluminiumsbokser kom aldri tilbake. Det tilsvarer 158 millioner dollar (1,5 milliarder kroner) i pant som aldri ble utbetalt.

Miljøverndepartementet vil nå sette igang en mediakampanje for å gjøre konsumentene oppmerksomme på returordningen i delstaten.

Finansdirektør Helge Nerland sier til Finanskanalen at Tomra har ventet på at denne kampanjen skal komme i gang. Det ble i fjor satt av 10 millioner dollar til dette. Det er trolig disse pengene som nå skal settes i arbeid.

Nerland sier har er overrasket over at resirkuleringen har falt så kraftig, men synes dette egentlig er godt nytt for Tomra.

For selv om Tomra har merket noe nedgang i volumene i 2000, så var det på langt nær så mye som det de ferske tallene fra California Department of Conservation viser.

- Dette er egentlig gledelig nytt. Vi visste at resirkuleringen hadde falt, men at det hadde falt så mye som til 61 prosent, er nytt for meg. Det betyr at vi har tatt markedsandeler, sier Nerland.

Det betyr også at det er stort potensial i volumene i California dersom myndighetene lykkes med å snu den negative trenden. Noe de akter å gjøre nå.

I fjor ble flere typer drikkevareemballasje inkludert i panteprogrammet i California, men forbrukerne er åpenbart ikke helt kjent med retursystemet. Derfor vil politikerne nå sette i gang en bevisstgjøringskampanje. Det kan løfte volumene igjen.Det vil være positivt for Tomra. Virksomheten i California er preget av en stor andel faste kostnader, og mye av de økte inntektene vil dermed falle rett på bunnlinjen.

Tomra omsatte i fjor for 736 millioner kroner i California, opp fra 396 millioner året før. Tomra oppgir ikke marginene i de ulike delstatene, men resultatet for California i fjor ble uansett ødelagt av problemene mellom det deleide datterselskapet Wise Rycycling og Wise Metals.

Artikkelen er produsert i samarbeid med Finanskanalen.no.