Drastiske endringer: Nå fjerner Facebook like-knappen slik du kjenner den

- Bra at brukerne får gjøre noe annet enn å rope hurra, mener ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siden Facebook ble skapt i 2004, har det sosiale mediet tatt internettet med storm.

En av de viktigste grunnene: Den mye brukte og heftig diskuterte «like»-knappen - en funksjon som ifølge Bloomberg brukes 6 milliarder daglig av Facebooks drøyt 1,6 milliarder brukere.

Nå synger den verdensberømte tommelen på det siste verset, skriver Bloomberg. I hvertfall slik vi kjenner den i dag.

Reacticons tar over
Beslutningen ble, ifølge det amerikanske mediet, tatt for rundt et år siden, og kommer til å innebære at nettbrukere må benytte en ny funksjon ved navn «Reactions» kun i løpet av få uker.

BBC skriver at Facebooks brukere vil få seks nye funksjoner å forholde seg til der de kan uttrykke «love» om de elsker noe, «haha» om innlegget er morsomt, «wow» om noe er overraskende og «yay» når de skal juble over noe.

I tillegg kommer de mer negative «sad» og «angry», samt en funksjon som skal uttrykke den mer tradisjonelle «liker»-reaksjonen.

Avgjørelsen kommer etter at det sosiale mediets produktssjef Simon Cox hadde prøvd seg på å kvitte seg med systemet slik det er i dag en rekke ganger tidligere.

 DET NYE SYSTEMET:  Facebooks brukere vil få disse valgene. Foto: Facebook via AP
DET NYE SYSTEMET: Facebooks brukere vil få disse valgene. Foto: Facebook via AP Vis mer

- Ja, gjør det. Lykke til, dette blir vanskelig, skal gründer Mark Zuckerberg ha sagt til sin kollega etter at forslaget ble lagt fram i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testet det under Paris-angrepene Cox selv sier at beslutningen kom i etterkant at styret endelig hadde satt foten ned for en «dislike»-knapp. Årsaken til denne vrakingen var at konsernet mente at det ville bli for mye negativitet på nettet.

- Alle andre forsøk har blitt vraket ettersom «like»-knappen var selve hjertet og motoren til Facebook, sier Simon Cox.

Ifølge Cox kom den store testen for Reacticons-systemet etter Paris-angrepene i november. Da brukte en rekke testland systemet.

- De benyttet seg av dem, og vi har fått tilbakemeldinger om at det var et annerledes Facebook den dagen, sier Cox ifølge fastcompany.com.

- Zuckerbergs høyre hånd Av Bloomberg blir Cox beskrevet som Zuckerbergs høyre hånd - selve stemmen til brukerne.

- Han er mannen som forteller Zuckerberg hvordan brukerne kommer til å reagere på valgene selskapet tar, sier Bret Taylor, tidligere sjef for Facebooks teknologiske utviklingsleder.

Så spørs det om han kommer til å treffe like godt denne gangen.

- Bra med et alternativ til å juble Cecilie Staude, høgskolelektor ved institutt for markedsføring på BI, legger vekt på at Facebook tidligere har vært flinke til å rette seg etter forventningene til brukerne, og tror at dette er noe de gjør også denne gangen.

- Facebook lever av å ha fornøyde brukere som de igjen tjener penger på via annonsører. Jeg tror at det er bra at disse får muligheten til å rope noe annet enn hurra. Slik det er nå står valget mellom å like, eller å tie, og det kan være mange andre årsaker til at man trykker på like enn at man faktisk liker det man ser, sier Staude til Dagbladet.

 GÅR NYE VEIER:  Nå synger den verdensberømte tommelen på det siste verset, ifølge Bloomberg. Foto: AFP PHOTO / ROBYN BECK
GÅR NYE VEIER: Nå synger den verdensberømte tommelen på det siste verset, ifølge Bloomberg. Foto: AFP PHOTO / ROBYN BECK Vis mer

Hun tror også at det var lurt av Facebook å ikke gå for en ren «dislike»-funksjon, et valg hun tror ble tatt nettopp fordi det ville vært negativt for annonsører og den generelle bruken av mediet.

- Samtidig så kan jo brukerne uttrykke negative reaksjoner også gjennom dette systemet, men det blir ikke like polarisert. Jeg tror også at det vil være positivt med tanke på at forbrukerne faktisk kan gi mer tilpassede tilbakemeldinger, blant annet ovenfor annonsører, også utenfor kommentarfeltet, fortsetter høgskolelektoren.

Begrensede vekstmuligheter Eksperten på markedsføring påpeker at Facebook har en stor andel av verdens befolkning som brukere, blant annet rundt 3,5 millioner aktive brukere bare i Norge.

- Derfor har firmaet en begrenset mulighet for vekst. Likevel tror jeg dette valget alt i alt vil være bra for brukerne, og at det vil bidra til å gjøre Facebook til et bedre sted å være, sier Cecilie Staude.