Dresser opp Europa

Dressmann-dresser skal pøses ut over hele Europa. Erobringen av Sverige er unnagjort, Finland er godt i gang og nå skal det enorme markedet i Tyskland overbevises om at lykken er en Dressmann-dress.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- En nordmann som går inn i Tyskland. Er ikke det kult da? spør Petter Varner - administrerende direktør i Dressmann og ser ikke det minste skyldbevisst ut for å skulle la norsk design bli synonymt med nettopp Dressmann over hele kontinentet.

- Vi skal bli Europas største på herreklær. Ekspansjon er selve drivkraften, mener Frank Varners eldstesønn som skal være god for om lag en milliard kroner etter at faren har overført nesten hele Varner-konsernet til sine tre sønner.

Taxfree

Dressmann omsetter for nettopp én milliard bare i Norge. I Sverige har kjeden nå 80 butikker - omsetter for 700 millioner kroner og har planer om å åpne ytterligere 70. I Finland åpnes de to første butikkene i mai og ytterligere tretti skal være på plass innen to år. Fra før av er Varner-gruppen etablert på Island, i Baltikum og Polen. Men det store målet er Tyskland.

- Den første butikken i Tyskland skal åpnes høsten 2001. Vi legger en plan for åpning av butikker der - vi har muligheten til å gå inn i 55 kjøpesentre allerede. Vi skal ha 200 butikker i Tyskland på fem år, tror Varner som har brukt flere år på å studere markedet i Tyskland. Perfekt for Dressmann-konseptet, er konklusjonen.

- Tyskland - hvis det først - jeg mener når det stemmer der - blir det virkelig bra. Tenk for et marked!

Om ti år vil Varner ha lagt under seg Tyskland, Frankrike, Østerrike, England - og New York.

- Og en taxfree Dressmann på Kanariøyene ville virkelig ha vært noe, supplerer markedssjef Kjetil Finngården.

Skjellsord

- Her til lands er jo Dressmann nærmest et skjellsord?

- Dressmann er et skjellsord for mange her i landet - og det vil det fortsette å være i visse deler av befolkningen. De som ikke vil like oss, får la det være. I Sverige derimot er vi ganske trendy. Der er kjøperne 5 til 10 år yngre i gjennomsnitt. Der oppfatter de oss slik vi oppfatter oss selv, sier Varner.

- Du går i Dressmann-dress selv, ser jeg?

- Selvfølgelig. Noe annet ville vært utenkelig. Men det har faktisk skjedd at jeg har kjøpt slips et annet sted - når jeg har vært ute og reist, medgir Varner.

lajla.ellingsen@dagbladet.no

VIL BLI STOR: Dette er dressmannen som skal eksporteres til hele Europa - i innkjøper Tom Brandts (t.h.) skikkelse.
503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 119178676


Varnish cache server