-  Drikk melk, bli  slank!

Vil du ned i vekt, bør du drikke mer melk. Den forbrenner fett, hevder svensk ernæringsekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Drikk melk og gå ned i vekt» er tittelen på foredraget ernæringsfysiologen Kerstin Österberg holder rundt om i Sverige. Hun anbefaler minst en halv liter melk om dagen, og gir følgende begrunnelse:

-  På 1980-tallet oppdaget man ved en tilfeldighet at kalsium kan minske kroppsvekten. Dette er seinere bekreftet av en rekke uavhengige rapporter fra flere europeiske land.

Slankende kalsium

Befolkningsstudier viser at mennesker som sørger for rikelig med kalsium i kosten, jevnt over er slankere enn dem som får i seg lite melkeprodukter, hevder Österberg. Ernæringsprofessor Christian Drevon utelukker ikke at kalsium kan virke inn på fettforbrenningen, men synes ikke man bør slå på stortromma.

-  Jeg vil advare mot melkefett i større mengder. Det øker kolesterolnivået og fører til hjerteinfarkt. Dette kan dokumenteres oppad stolper og nedad vegger, sier Drevon, som mener melketeorien er for løst tuftet.-  Skal man gå ut med noe såpass revolusjonerende som at økt melkeinntak skal være en måte å slanke seg på, må man samtidig komme med masse skikkelig dokumentasjon som forklarer hvorfor det er slik. I folkeopplysningens navn bør man være forsiktig med å komme med klare råd der datagrunnlaget er svakt, sier Drevon.

Forsterker slankekur

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør ved Opplysningskontoret for meieriprodukter har all grunn til å glede seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Flere studier har vist at magre meieriprodukter kan forsterke effekten av en slankekur, sier hun. -  Dersom du reduserer inntaket med 500 kalorier om dagen, vil magre melkeprodukter motvirke at kroppen raskt innstiller seg på sparebluss og senker forbrenningen, som den ellers vil. Høyt kalsiuminntak gjør at forbrenningen fortsetter i samme takt og går løs på fettlagrene.

MELKEKUA MI:  Ernæringskonsulent Tine Sundfør ved Opplysningskontoret for meieriprodukter er kjent med at magre meieriprodukter skal virke positivt på fettforbrenningen. Foto: Bjørn Langsem
MELKEKUA MI: Ernæringskonsulent Tine Sundfør ved Opplysningskontoret for meieriprodukter er kjent med at magre meieriprodukter skal virke positivt på fettforbrenningen. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Den danske lege og ernæringsforsker Arne Astrup har en teori om at kalsium binder til seg uløselige fettsyrer og tar med seg noe av fettet ut, sier Sundfør.

Inntil få år siden var melk den vanligste tørstedrikken i Norge. Det er flere grunner til at melka er blitt byttet ut. En av dem er senket pris på juice og sukkerholdige leskedrikker, en annen at det har vært mye fokus på det «farlige» melkefettet.

Gamle myter

Professor Drevon gjentar stadig at folk bør styre unna helmelk og andre feite meieriprodukter.

Svenske Kerstin Österberg mener derimot at melkefettet står foran en omvurdering.

-  At melk fører til åreforkalkning er en mytisk etterlevning fra tidlig kardiologi. På pasienter med hjerteinfarkt så det harde fettet, som hadde tettet til åra, ut som kalkavleiringer. Dermed oppsto den enkle teorien at det skyldes melka, sier hun. -  Nyere forskning viser at hele 30 prosent av melkefettet er enumettet. Melk er derfor ikke så skadelig som fettkilde som man tidligere antok, sier hun.

Christian Drevon påpeker at media må være sitt ansvar mer bevisst når det kommer til kostholdsoppslag.

-  Det er en vridning i retning av at det bisarre får mest spalteplass, sier han med hentydning til de mange Fedon-oppslagene. -  Skal vi lære folk noe riktig om kosthold, bør vi holde oss til det vi faktisk vet. At sukker og fett i kombinasjon ikke er sunt, er hevet over tvil. Man trenger ikke gjøre tusen forsøk med å kaste murstein utfor et stup for å sjekke om tyngdekraften fremdeles virker. Er energiinntaket høyere enn det man forbruker, legger man gjerne på seg, sier Drevon.

Bruk magre produkter

Heller ikke ernæringsrådgiver Tine Sundfør ved Opplysningskontoret for meieriprodukter tør friskmelde melkefettet ennå.

-  Når vi anbefaler økt bruk av meieriprodukter, er det forbeholdt de magreste sortene. Et magert meieriprodukt inneholder de fleste av næringsstoffene kroppen trenger, sier hun.

-  Foruten kalsium inneholder melka en rekke mineraler, sporstoffer og b-vitaminer og proteiner av god kvalitet. Ernæringsmessig sett er melk en av de matvarer som inneholder flest av de næringsstoffene vi trenger, konstaterer Sundfør.