Støre om Frps bom-opprør:

- Drit uinteressant

Carl I. Hagen holder seg borte når Frp i kveld stemmer ja til nye 15 bommilliarder. Ap-leder Jonas Gahr Støre er lei av å lese om de indre rivningene i Fremskrittspartiet.

LEI: Ap-leder Jonas Gahr Støre oppsummerte det politiske halvåret samme dag som Frp stemmer for tre nye, store bompengeprosjekter. Han gjentar kritikken om at det interne opprøret er spill for galleriet.




Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
LEI: Ap-leder Jonas Gahr Støre oppsummerte det politiske halvåret samme dag som Frp stemmer for tre nye, store bompengeprosjekter. Han gjentar kritikken om at det interne opprøret er spill for galleriet. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB ScanpixVis mer

- Det triste med det er at vi og dere bruker så mye tid på det interne Frp-spillet når så mye annet står på spill i Norge, sier Støre til Dagbladet og nevner oppsplittingen av jernbanesektoren som ett eksempel.

Han holder fast ved det han har sagt tidligere, om at det interne bomopprøret med ekstraordinære møter og en mulig regjeringskrise var et politisk spill fra Frp's side.

- Sykehusene har ikke råd til kreftmedisiner. Det er 100.000 fattige barn. 60.000 barn går på skolen uten skolemat. Det er det vi burde snakke om. I stedet må vi være vitne til «krisemøte i Frp». Er det krisemøte om de viktige sakene? spør Støre – som knapt trekker pusten før han svarer selv:

- Nei. Det er deres interne liv. Der vi skal se Carl I. Hagen som tiltrer og abdiserer i rollen som opprørsleder. Det er drit uinteressant og ikke viktig.

KRISMØTE: Fremskrittspartiets ledelse møtte pressen etter et krisemøte om bompenger. Video: Siv Johanne Seglem Vis mer

Ingen opprørsgeneral

Seint i kveld går Stortinget til votering om tre store motorveiprosjekter som til sammen vil kreve 15,6 milliarder kroner i bompenger de kommende åra fra norske bilister.

Frp's gruppe vil stemme for bompengeprosjektene. Selv kritiske motstemmer som Carl I. Hagen og Christian Tybring-Gjedde holder tann for tunge. Hagen har for øvrig søkt fritak fra Stortinget og prioriterer bystyremøtet i Oslo isteden. Han slipper dermed å stemme ja til bompengeprosjektene.

- Jeg er glad for at jeg skal stemme imot bompenger i Oslo bystyre framfor å stemme over nye bompengeprosjekter i Stortinget, sa Hagen til Dagbladet tidligere i uka.

Christian Tybring-Gjedde sier han har gjort hva han kan for å stanse bompengefinansieringen av de aktuelle prosjektene. Han vil stemme i tråd med partiets vedtak, sier han til NRK.

– Jeg er litt lei av å være opprørsgeneral hele tiden. Jeg har forsøkt å målbære den motstanden mot bompenger som er blant folket, men ønsker ikke ha noen lederrolle i den opprørsstemningen. Det er utenriks som er mitt felt, sier Tybring-Gjedde.

KNUSENDE: Til tross for sin miljøentusiasme er folk Dagbladet har snakket med lite imponert over denne bomringsplasseringen. Reporter: Amanda Walnum. Video: Malene Storrusten / Dagbladet TV Vis mer

- Ingen troverdighet

Partileder Frode Myrhol i Folkeaksjonen nei til bompenger mener kveldens votering i Stortinget dokumenterer at Frp bedriver dobbeltkommunikasjon om bompenger.

- Partiet framstår som at de er imot bompenger, men når det kommer til stykket stemmer Frp for i Stortinget. Frp har ingen troverdighetet i dette spørsmålet lenger, sier han til Dagbladet.

Ap-leder Jonas Gahr Støre mener Frp tviholder på bompenger som finansieringsmodell og sier partiet blokkerer for «et mer rettferdig bompengesystem», nemlig veiprising.

-Alle partier i regjering ønsker å utrede et mer rettferdig system. Frp tviholder på bompengene. Det er nemlig saken. De tviholder på bompengesystemet slik det er i dag, sier han.

- Gratis omkjøringsvei

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) medgir at det er et paradoks at «antibompengepartiet» Frp på nytt stemmer ja til bompenger i Stortinget.

- Jo, men vi forholder oss til at det faktisk er vedtatt en del prosjekter gjennom Nasjonal transportplan som krever bompenger, sier Dale.

Anklagene fra Støre om politisk spill i Frp trekker Dale på skuldrene av.

- Han snakker mer om dette enn om Ap's egen oppskrift, nemlig å flytte bomstasjonene inn i bilen til folk, sier samferdselsministeren og sikter til systemet med veiprising.

Dale sier Frp gjennom Nye Veier AS har sørget for å kutte utgiftene til de tre motorveiprosjektene med i alt 8 milliarder kroner.

- Uten Frp's reform hadde bruken av bompenger gått ytterligere opp. I tillegg har vi fått på plass bomfrie sideveier i to av de tre prosjektene. Vi jobber også med å få på plass gratis omkjøringsvei i det tredje prosjektet også, sier Dale.

Strekningene som nå vedtas bygget ut med bompenger er E18 Langangen - Dørdal i Telemark, E6 Ulsberg - Melhus i Trøndelag og E6 Moelv - Øyer i Hedmark og Oppland. Av disse er det E6 Ulsberg-Melhus som bomfri sidevei ennå ikke ligger inne.

- BOMPENGEDRONNING: Fremskrittspartiet er hardt presset i bompengespørsmålet. Samferdselsminister Jon Georg Dale møtte pressen etter onsdagens spørretime i Stortinget. Reporter: Jørgen Gilbrant. Video: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer