Los Angeles

Drittlei influensere: - Nå må dere betalte dobbelt

- Vi bryr oss ikke om hvor mange følgere du har.

LEI: - Jeg var lei av å håndtere forespørsler fra influencere. I stedenfor å snakke med dem, kan jeg bare peke på skiltet, sier grunnlegger av CVT Soft Serve, Joe Nicchi. Foto: CVT Soft Serve
LEI: - Jeg var lei av å håndtere forespørsler fra influencere. I stedenfor å snakke med dem, kan jeg bare peke på skiltet, sier grunnlegger av CVT Soft Serve, Joe Nicchi. Foto: CVT Soft ServeVis mer

Helt siden iskrembilen CVT Soft Serve åpnet i Los Angeles i 2014, har de mottatt forespørsler fra influensere som ber om gratis iskrem i bytte mot et innlegg på sosiale medier.

- Vi fikk vanligvis mellom én til tre forespørsler i uka. Men jeg driver ikke en bedrift for å gi vekk gratis is. Jeg har en familie og regninger å betale, sier Joe Nicchi, grunnlegger av iskrembilen, til Dagbladet.

Søndag fikk han nok, og bestemte seg for at alle influensere må betale dobbelt hvis de vil ha is.

- Vi har bestemt oss for å gjøre det offisielt med dette skiltet. Vi bryr oss ærlig talt ikke om du er en influenser eller hvor mange følgere du har. Vi vil aldri gi deg en gratis is i bytte mot en post på sosiale medier. En is koster bokstavelig talt fire dollar.. vel nå er det åtte dollar for deg #InfluencereErEkle, skriver Nicchi i en post på Instagram.

- Lei av tullet

Innlegget ser ut til å ha gått hjem hos mange, og har på få dager blitt delt av flere amerikanske medier. Iskrem-grunnleggeren hadde selv ingen anelse om at innlegget hans ville ta av på denne måten.

- Reaksjonene har vært ganske fantastiske. Jeg føler definitivt at jeg har truffet en nerve, og at folk setter pris på hardt arbeid og er lei av alt tullet, sier han.

- Tror du ikke eksponering fra influensere kan hjelpe bedriften din?

- Det er mulig. Jeg er sikker på at noen legitime influensere har journalistisk integritet, men det gjelder ikke de jeg har møtt.

- De fleste får nei

Jens Barland, medieforsker ved Høgskolen i Kristiania, er ikke overrasket over at Nicchi får så mange henvendelser fra influensere.

- De tenker nok at det ikke koster han noe for særlig å gi dem en gratis is i bytte mot oppmerksomhet. Han kunne sikkert tjent på enkelte henvendelser, men ikke alle, sier han til Dagbladet.

Medieforskeren forteller at også store kjente kjeder mottar drøssevis av forespørsler fra influensere.

- Mange har egne ansatte som bare jobber med å håndtere disse, og de aller fleste får et nei.

REAGERER: Tone Damli tar til motmæle etter Dagbladet-artikkelen som omhandlet hennes poseringer med øl på Instagram. Hun mener artikkelen «er tynn» og at folk mener det er «en tullesak». Vis mer

Trangt nåløye

Barland forteller at konseptet med influensere begynte med framveksten av sosiale medier. I begynnelsen ble de gjerne omtalt som bloggere.

- I dag er det mange som vil bli influensere, men få som klarer det. Det er et trangt nåløye, og de vi ser er de som har lyktes. Hva som gjør at noen klarer det, har vi ingen fasit på. Dette er ikke organisert, her må man bare prøve seg.

Hvorfor så mange bedrifter bruker influensere i markedsføring, mener Barland skyldes at det unge publikummet kan være vanskelig å nå gjennom tradisjonell markedsføring, også den reklamen som bruker digitale medier.

- Influensere bygger opp et eget publikum som kommersielle aktører kan kjøpe tilgang til. De hadde ikke brukt influensere om de ikke tjente på dette, forklarer han.