Driver business fra Akerselva

- Vi legger premissene for det samfunnet næringslivsledere må forholde seg til. Næringslivslederne vet at de kan spare penger på å høre på oss, sier Fredric Hauge. Miljøstiftelsen har nettopp flyttet inn i nye, herskapelige lokaler på 2000 kvm og lagt bak seg sine store økonomiske problemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at Bellona nesten gikk konkurs i 1989, har organisasjonen nå fått økonomien og miljøsatsingen på rett kjøl. Av sine næringslivsvenner har Bellona-sjefen lært å styre butikk.

- Hadde vi fortsatt å grave tønner, hadde vi ikke overlevd, sier Fredric Hauge. Han sier at Bellona har beveget seg fra å være pressgruppe til å bli premissleverandør.

Hauge bekrefter at han har nær kontakt med flere næringslivledere, som i større eller mindre grad også støtter Bellona eller Bellona Magasin, men avviser at Bellona har et integritetsproblem ved at de mottar økonomisk støtte fra næringslivet. 1600 bedrifter annonserer i Bellona Magasin. I fjor hadde organisasjonen en omsetning på vel 20 millioner kroner. Til sommeren skal de legge fram nye storstilte planer for driften, kalt B-7. Da skal også nytt hus og nytt konsept presenteres.

- Næringslivet trenger noen som forteller dem hvilke miljøkrav de må forholde seg til framover. Hadde ikke vi hatt vår integritet i orden, ville ikke vi vært verd å høre på for dem, sier Fredric Hauge.

Om forholdet til politikerne sier han:

- Jeg kan ringe enhver og de ringer opp igjen innen kort tid. Men vi bruker ikke mye tid på politikerne.

I stedet sørger organisasjonen for å overbevise næringslivet som igjen har innpass hos politikere.

Han sier at mens arbeidsgiverne har NHO, arbeidstakerne LO, så har naturen og miljøet Bellona.