Foto: OSL.no
Foto: OSL.noVis mer

Drivstoffanlegget på Gardermoen virker igjen

Men det blir forsinkelser utover kvelden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter en av de største drivstoffsviktene i Oslo lufthavn Gardermoens historie, er pumpesystemet nå i gang igjen etter flere timers nedetid. Det betyr at den massive trafikkfloken som oppsto da tankbilene gikk tomme i 16-tida kan nøstes opp.

- Jeg har ingen detaljer utover at det var en elektronisk styringsenhet som sluttet å virke på pumpesystemet. Det viste seg å være svært krevende å fikse, og tok noen timer. Nå er det bånn gass, og vi jobber med å fylle alle fly med drivstoff slik at folk kan reise til sine destinasjoner, sier pressesjef Vegar Gystad ved Gardermoen til Dagbladet.

Men det vil ta tid før alt går som normalt. Etter flere timer med tilnærmet full stans, opphopning av fly og omdirigerte ruter, er det ikke bare «å knipse med fingrene», sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

- Dette har ført til 17 kanselleringer så langt i dag, og vi må nok regne med flere utover kvelden. Det blir mer forutsigbart for oss å planlegge nå, men det er mange fly på vei inn til Gardermoen, og mange fly på vei ut, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

- Med begrensninger i antall avganger og landinger, blir det fortsatt en kaotisk situasjon selv om hovedproblemet er løst. Det er ikke gjort på en halvtime, når slikt som dette skjer midt i den travleste tida på dagen med flest passasjerer, sier han videre.

I verste fall kan problemene forplante seg til i morgen tidlig.

- Det er for tidlig å si, men det kan potensielt få noen konsekvenser for trafikken i morgen. For å ta et eksempel, var det en avgang tur-retur Amsterdam som ble kansellert. De passasjerene [i Amsterdam] kommer seg ikke hjem i kveld, og da må vi få de opp i morgen, sier informasjonssjefen.

SAS' informasjonssjef har ikke oversikt over antallet kanselleringer, men sier at situasjonen nå ser ut til å løsne. Reisende må likevel belage seg på en god del tålmodighet mens floken løses opp.

- Vi må påregne fortsatte forsinkelser. Det er en utfordring å fylle alle flyene med drivstoff, og så med passasjerer. Men jeg ser akkurat nå at folk er på vei om bord i mange av flyene, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Dagbladet.

Også SAS sier kaoset kan forplante seg og få konsekvenser for morgentrafikken.

- Erfaringsmessig, når det er værproblemer og slikt, slår det over i morgentrafikken. Men det er ikke noe vi har oversikt over akkurat nå, sier Johansen.