SUKSESS: Marginer på rundt 30 prosent er årlig kost for Marianne Willumsen. Bare i løpet av de siste fem årene har selskapet tjent til sammen 82 millioner kroner før skatt. Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen
SUKSESS: Marginer på rundt 30 prosent er årlig kost for Marianne Willumsen. Bare i løpet av de siste fem årene har selskapet tjent til sammen 82 millioner kroner før skatt. Foto: Jørgen Hyvang/FinansavisenVis mer

Dro inn 82 mill. på te og duftlys

I løpet av de siste fem årene har Marianne Willumsen Nustad tjent 82 millioner kroner på å importere og distribuere blant annet te, duftlys, leppe­pomader og hårpleieprodukter.

(Finansavisen:) Marianne Willumsen Nustads import- og distribusjonsvirksomhet startet med et søvnproblem, skriver Finansavisen. Som småbarnsmor slet hun nemlig med å få sove om morgenen når mannen sto opp med barna. Samtidig opplevde hun at det ofte var tomt for «Sov i ro» på apoteket, og tenkte at det måtte være rom for ytterligere et merke.

Under et besøk i England oppdaget hun de fargerike øreproppene fra Quies i en Boots-butikk. Hun noterte produsentens navn, kontaktet dem og fikk overtalt dem til å gi henne agenturet. Dermed ble M. Willumsen etablert - i 2005.

- Jeg tenkte at dersom jeg fikk en apotekkjede som kunde, ville jeg kunne leve av Quies og bygge videre. Og slik ble det. Jeg pleier å si til andre som går med en gründerspire i magen at det vanskeligste steget er det første; å tørre. Jeg kunne ikke drømme om den reisen jeg har vært med på, sier Willumsen Nustad til avisen.

For siden har det kommet en rekke nye produkter inn i porteføljen. Blant annet leppepomadene Rosebud og Evolution of Smooth (EOS), Pukka-te, hårpleieprodukter fra Ogx og duftlys av merket Voluspa, og flere av disse er blitt salgssuksesser.

Pukka er størst

I fjor solgte M. Willumsen ifølge Finansavisen produkter inn til norske butikker for 59 millioner kroner. Det var en økning på nærmere fire prosent fra året før.

- Vi opplever at samtlige merker bidrar til den fine utviklingen. Klassikere som Pukka te og Ogx hårpleie og EOS og Rosebud leppepomader er flinke til å komme med nye produkter som skaper økt etterspørsel. Samtidig har vi nye merker og produkter som Little’s Coffee og Victor Vaissier, sier Willumsen Nustad.

- Omsetningsveksten viser heller ikke hele sannheten da enkelte merker er agenturer der vi får provisjon av salg som ikke vises i omsetningstallene, for eksempel den populære duftlysserien fra Voluspa, fortsetter hun.

Pukka, som M. Willumsen har jobbet med siden 2007, er omsetningsmessig det største produktet i porteføljen. Denne engelske teen selges både via helsekost og dagligvare.

- Vi gikk inn i dagligvare med Pukka for et par år siden, og det har gjort at salget har løftet seg ytterligere. Pukka står nå for over 40 prosent av omsetningen.

Lønnsomt

Enda mer imponerende enn topplinjen er lønnsomheten i M. Willumsen, skriver avisen. I fjor genererte virksomheten et resultat før skatt på 16,1 millioner, og det ga en resultatmargin på 27,2 prosent.

- Vi har funnet merker som treffer dagens kunder, som er aktuelle i den tiden vi lever i, og som alle har råd til å unne seg. Vi har flere merker som fokuserer på økologi, bærekraftig produksjon og etisk handel, og dette er mer aktuelt enn noen gang, sier Willumsen Nustad om suksessen.

- I tillegg er vi en liten organisasjon med få, men utrolig dyktige, ansatte hvor alle gjør hva som trengs for at vi skal nå de målene vi setter oss. Vi har korte beslutningsveier og få fordyrende ledd.

Marginer på rundt 30 prosent er årlig kost for M. Willumsen. Bare i løpet av de siste fem årene har selskapet tjent til sammen 82 millioner kroner før skatt. Overskuddene er pløyd tilbake i virksomheten, og egenkapitalen viste 66,8 millioner kroner ved utgangen av 2017, skriver Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Nordea-strateg: Det viktigste for børsutviklingen
Fjellhyttesalget til værs etter påske