Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Drømmen brast

- Concorde kan fly lenge ennå. Det er ikke noe galt med Concorde. Det har ikke vært en eneste ulykke med noen av flyene, sa kaptein Jean Rossignol i Air France. I mars.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjendisflyet. Luksusflyet. Statusflyet. En seier for elegant design og høyteknologisk konstruksjon.

Da jeg i mars i år ble sendt av gårde for å lage en reisereportasje fra en Concorde, var størrelsen på flyet det første som overrasket. Stoltheten i flåten til både Air France og British Airways ser ganske puslete ut ved siden av de gigantiske airbusene og jumboene.

Når en kommer om bord, blir man igjen overrasket over hvor trangt det er. Det er lavt under taket, og beinplassen er bare litt større enn på et hvilket som helst charterfly. Dette er folk villige til å betale omkring 70000 tur/retur Paris- New York for.

- Sikkerheten, sier damen som sitter over gangen for meg. Hun forteller at hun reiser fram og tilbake mellom Genhve og New York én gang i måneden. Det er litt ekstra bry å mellomlande og bytte til overlydsfly i Paris, men det er verdt det. Farten er én ting, en annen og viktigere ting er sikkerheten.

- Jeg pleide å fly med Swissair, men etter den forferdelige ulykken utenfor Nova Scotia i september 98 tør jeg ikke lenger. Jeg blir uvel bare jeg ser logoen til det sveitsiske flyselskapet. Concorde er noe annet. Du vet at det ikke har vært en eneste ulykke på over tretti år?

Som ei kule

Vel en halvtime etter take-off brytes lydmuren med et bitte lite rykk. Farten øker til marsjfart er oppnådd, vel mach 2 - det vil si to ganger lydens hastighet. Hvor fort er det? Omtrent som ei kule på vei ut av en geværmunning. Farten er så høy at du snart føler varme fra veggene og de små vinduene. Friksjonen er enorm. På utsiden holder flyskroget så høy temperatur at det er teoretisk fullt mulig å speile egg på det. At vingene er fulle av bensin er noe man ikke har lyst å tenke på.

- Litt champagne til kaviaren, monsieur?

En fin avledningsmanøver for alle med flyskrekk.

Fremme i cockpiten er temperaturen nesten uutholdelig. Friksjonen er én ting. Tre voksne menn på like mange kvadratmeter gjør også sitt. Men både kaptein, andrepilot og styrmann trives i jobben. Stortrives.

Aldri uhell

- Å fly Concorde er noe alle piloter drømmer om. Når du sitter bak spakene i en Concorde, er du kommet så langt det går an å komme innen sivil luftfart. Det er et nydelig fly, omspunnet av mystikk og luksus. Og så er det antakeligvis det sikreste flyet som noen gang er laget, sier kaptein Rossignol.

Igjen dette med sikkerheten, og fram til i går hadde han helt rett. Siden overlydsflyet ble skapt for over tretti år siden har det ikke vært involvert i en eneste ulykke - etter sigende heller ikke en eneste nestenulykke. Hvordan er det mulig?

- Alle maskinene blir tatt spesielt godt vare på. Hvert sjuende år blir de tatt fra hverandre og satt sammen igjen. Ned til hver minste mutter og skrue. Til tross for den høye alderen er det fremdeles teknisk helt i forkant.

Sa flykaptein Jean Rossignol for vel fire måneder siden.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media