Drømmen om superjumbo blir virkelighet

Drømmen om en europeisk jumbojet blir til virkelighet etter at Airbus Industrie tirsdag bestemte seg for å starte byggingen av kjempeflyet A3XX. USA truer med sanksjoner mot påstått ulovlig subsidiering av prosjektet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se størrelsen og innsiden på flyet her

Prosjektet A3XX er beregnet å koste nærmere 100 milliarder norske kroner og det første toetasjes passasjerflyet vil trolig ta av i 2006. Det europeiske flykonsortiet trengte - og fikk - forhåndsbestillinger på 50 fly før beslutningen kunne tas.

For flyentusiaster markerer superjumboprosjektet en ny æra i luftfartshistorien. Ikke bare blir A3XX - som til slutt fikk navnet A380 - verdens suverent største passasjerfly. For første gang vil en europeisk flykonstruktør også true Boeings og USAs hegemoni i byggingen av store passasjerfly. I dag er jumbojeten 747 i sine ulike varianter enerådende med setekapasitet på over 400.

I tillegg vil det nye flyet trolig by på hittil ukjente opplevelser i luften: Bar, taxfree-butikker, lekerom for barn, treningsstudio og soverom kan bli standard, med deler av tilbudene utelukkende reservert for passasjerer på første klasse.

800 passasjerer

A380 skal etter planen produseres i sju ulike varianter, med plass til mellom 480 og 800 passasjerer, sistnevnte utelukkende i økonomiklasseversjon. Normalversjonen vil i første omgang ha plass til 555 passasjerer, med en planlagt utvidelse til 656 seter. Airbus lover mer plass til hver passasjer, noe økonomiklassepassasjerer på dagens jumbo sikkert vil se fram til.

Airbus har allerede fått ordrer fra seks flyselskap, deriblant Virgin, Singapore Airlines, Air France og australske Quantas. Selskapet må trolig produsere 250 fly før det kan begynne å tjene penger på prosjektet, noe enkelte tviler på at det klarer. Selskapet selv mener at flyselskapene vil ha behov for 1.500 slike fly i løpet av 20 år, hvorav halvparten fra Airbus.

A380 har vært på tegnebrettet siden begynnelsen av 1990-tallet, men skepsisen mot et så stort passasjerfly har vært betydelig. Boeing droppet tanken om en dobbeltdecker, men har planer om «strecthutgaver» av dagens 747 med opptil 520 seter for å møte konkurransen.

Truer med handelskrig

Med 5 prosents årlig økning i flytrafikken mener mange luftfartseksperter at eneste løsningen for å unngå kaos i luften i framtiden er å putte flere passasjerer inn i hvert fly. A380 vil også få lenger rekkevidde, hvilket vil gjøre det mulig å fly strekningen Melbourne - Los Angeles non-stop. Det klarer ikke dagens 747.

Av en total kostnad beregnet til 96,5 milliarder kroner skal Airbus selv skrape sammen 54 milliarder. Underleverandører stiller med 25 milliarder i risikokapital, mens resten av pengene kommer fra fire europeiske regjeringer i form av statlige lån.

Det siste har fått USA til å reagere. President Bill Clinton gjorde det mandag klart at amerikanske myndigheter anser dette som ulovlig subsidiering og han truet med handelskrig under et møte med EU-ledere i Washington. USA har lenge hevdet at Airbus Industrie får særbehandling av den tyske, franske, spanske og britiske stat, og med lanseringen av A3XX er tiden kommet til å sette inn et motangrep.

EU-kommisjonen tilbakeviste tirsdag påstandene og sa at finansieringsopplegget ligger innenfor tidligere inngåtte avtaler, både bilateralt med USA og gjennom Verdens handelsorganisasjon (WTO). Talsmannen for utenrikssaker, Gunnar Wiegand, besvarte Clintons trusler med beskyldninger om at USA ønsker å stanse hele det europeiske jumboprosjektet.

(NTB)

<B>PLASS TIL 800:Slik skal den altså se ut, Airbus' superjumbo, som kan frakte inntil 800 passasjerer.