TIL SALGS: Norsk natur bør brukes mer av utenlandske merkevarer, mener norske snowboard-stjerner. FOTO: Project Norway
TIL SALGS: Norsk natur bør brukes mer av utenlandske merkevarer, mener norske snowboard-stjerner. FOTO: Project NorwayVis mer

Drømmer om å selge Norge

Snowboardstjernen Terje Håkonsen (36) og kompisen Mads Jonsson (28) overtalte sponsorene til å legge storsatsing til Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MOLDE (Dagbladet): Den siste måneden har de norske snowboardkjendisene Terje Håkonsen, Mikkel Bang og Mads Jonsson jobbet med noe de kaller «Project Norway». Formålet er å gjøre norsk fjellnatur mer kjent globalt. På sikt er målet å skape en internasjonalt kringkastet TV-serie om Norge.

—I ei tid med stadig større interesse for helse og friluftsliv, var det for oss både naturlig og viktig å sette Norge på kartet for en industri som lever av å promotere sport som bruker naturen, sier de til Dagbladet, og utdyper at det har vært en stor utfordring å overbevise verdens ledende snowboardprodusenter om den store verdien som ligger i bruken av norsk natur.

De legger heller ikke skjul på at trivselen med å kjøre på hjemmebane er stor og tiltrekkende. Men de store sponsorene ser helst, ut fra gammel vane, at naturen i Canada virker som bakteppe i filmene de lager.

Helikopterfrakt Sponsorpress til tross. Den siste måneden har de norske snowboardproffene flyttet inn på et skisenter i Stranda kommune på Sunnmøre og leid helikopter for å frakte seg selv og fotografer opp i høyfjellet.

—Stranda er et naturlig sted å ha base. Lokalbefolkningen har gitt oss en enorm støtte, sier prosjektleder Mads Jonsson.

FOTO: Project Norway
FOTO: Project Norway Vis mer

Han har siden 17-årsalderen kjørt for den store snowboardprodusenten Burton. De siste åtte årene har han hatt USA som hjemmearena.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne måneden har Jonsson og Bang lagt ned mye tid i å filme løssnøkjøring på Sunnmøre, til det som skal være første del i den planlagte tv-satsingen.

—Det er viktig for oss at vi belyser begge sider av saken her i Norge. Det at vi får tillatelse til å fly helikopter viser en vilje til satsing hos offentlige myndigheter og derfor blir det viktig for oss å vise fram kulturen og det virkelige bildet om ferdsel i fjellet her til lands, sier Jonsson.

Oppdrag: Norge Han hevder at det er noe spesielt med de norske fjellene.

— Dette har vi lyst til å være med på å formidle til verden. Selv om det har vært motgang på det internasjonale markedet, håper vi nå at nasjonale sponsorer faller for planene våre, sier Jonsson.

Han forteller at Project Norway er bygget over samme lest som «Oppdrag Sognefjorden», som i vinter har blitt vist hos NRK.

HJEMME BEST: Terje Håkonsen og Mads Jonsson skal i tiden fremover bruke mye tid på å overbevise de største snowboardmerkene om at Norge er en suveren arena for film og reklame. Foto: Project Norway
HJEMME BEST: Terje Håkonsen og Mads Jonsson skal i tiden fremover bruke mye tid på å overbevise de største snowboardmerkene om at Norge er en suveren arena for film og reklame. Foto: Project Norway Vis mer

—Men vi er litt mer internasjonalt rettet i vårt innhold, forteller han og legger til at Terje Håkonsen snart skal delta i en ekspedisjon til Svalbard med formål om å skape norgesreklame.

— Der skal han med de samme mål og hjelpemidler delta i en internasjonal filmsatsing om snøbrettlegenden Jermy Jones fra California, avslutter Jonsson.

FOTO: Project Norway
FOTO: Project Norway Vis mer