SLÅR TIL: Tjenestemenn slår til mot et av mange tankskip som ble etterforsket i løpet av operasjon «30 dager til sjøs». Foto: Interpol
SLÅR TIL: Tjenestemenn slår til mot et av mange tankskip som ble etterforsket i løpet av operasjon «30 dager til sjøs». Foto: InterpolVis mer

Droner, satelitter og nattlig spaning: Avslørte havforsøplere i gigantisk politioperasjon

Politi og sjøfartsmyndigheter verden over slo seg sammen for å avsløre miljøkriminelle. Slik avslørte de over 500 lovbrudd til sjøs og i naturen.

En enorm politioperasjon har avslørt 500 lovbrudd til sjøs og i naturen, ifølge EUs politiorgan Europol.

Ved hjelp av topp moderne teknologi har etterforskerne avdekket ulovlig dumping av olje, forsøpling, brudd på reglene for utslipp fra skip, forurensning av elver og hav og ulovlig og miljøskadelig håndtering av pensjonerte tankskip.

DRONER: Moderne teknologi var viktige hjelpemidler, ifølge politiet. Foto: Interpol
DRONER: Moderne teknologi var viktige hjelpemidler, ifølge politiet. Foto: Interpol Vis mer

Enorm politioperasjon

Tilstanden til verdenshavene har blitt et storpolitisk tema, spesielt de siste to årene Alt fra verdens mektigste statsledere til lokale ildsjeler på opprydningsaksjoner på lokale strender har engasjert seg.

I det stille har også en enorm politioperasjon avslørt omfattende forsøpling til sjøs.

Operasjonen varte fra 1. til 31. oktober, og hadde det passende kodenavnet «30 dager til sjøs», ifølge en uttalelse fra Europol.

276 ulike politistyrker og miljøorganisasjoner i 58 land var involvert, og sammen avdekket de over 500 lovbrudd. Det er opprettet 185 separate straffesaker.

Dumpet olje

Funnene strekker seg fra en alvorlig utslippssak i Tyskland – der et skip dumpet 600 liter palmeolje i sjøen, til omfattende ulovlig dumping av olje i sjøen utenfor Ghana.

OLJESØL: Politiet klarte å avverge at denne hendelsen i Frankrike ble en stor katastrofe. Foto: Interpol
OLJESØL: Politiet klarte å avverge at denne hendelsen i Frankrike ble en stor katastrofe. Foto: Interpol Vis mer

I Albania hevder politiet at de har forhindret en stor miljøkatastrofe ved å klare å sikre vannet rundt et synkende skip med 500 liter olje om bord. Også i Frankrike skal politi og redningsmannskaper ha forhindret en større utslippsskandale da de klarte å gripe inn da to skip kolliderte.

Topp moderne teknologi var sentrale hjelpemidler, ifølge Europol-meldingen:

Etterforskerne hadde tilgang til satelittbilder fra Argentina og Sverige, drev overvåkning fra lufta i Canada og Italia, brukte droner i Indonesia, Nigeria og Pakistan, og tok ofte i bruk kameraer med infrarød nattoptikk.

SKRYTER: Erik Solheim, sjef for FNs miljøprogram. Foto: Reuters / NTB scanpix
SKRYTER: Erik Solheim, sjef for FNs miljøprogram. Foto: Reuters / NTB scanpix Vis mer

Må straffes

Erik Solheim, sjef for FNs miljøprogram, sier miljøkriminalitet til sjøs er en av de store utfordringene som verden må takle.

- Vi trenger hjelp av politiet for å forsikre oss om at miljøkriminaliteten faktisk straffes, sier Solheim.

Wil van Gemert, visedirektør for operativ avdeling hos Europol, sier det er en forutsetning at politiet i ulike land klarer å samarbeide for å komme miljøkriminalitet til havs til livs.

- Det er bare ved å bygge internasjonal ekspertise at vi kan bidra til å sikre planeten, sier van Gemert.

Interpol-sjef Jürgen Stock legger til at det har vært en oppfatning tidligere om at miljøkriminalitet sjelden straffes – og heller ikke har noen reelle ofre.

- Kriminelle har følt at forurensning av verdenshavende er en lavrisikoøvelse uten reelle ofre. Det er ikke riktig, noe denne operasjonen viser, sier en stolt Stock.