Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Dropp kortene

Butikk-kjeder og andre bedrifter betaler dyrt for å tilby fordelskort. - Bruk heller pengene på bedre service, markedsføring og gode tilbud, anbefaler professor Per Gunnar Rasmussen ved Varehandelens Høyskole.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- I dag er det kommet så mange kort på markedet at kundene ikke lenger greier å holde orden på bonuspoengene og gavene de skal få. De har ikke tid eller lyst til å sette seg inn i reglene: Hva betyr egentlig 500 poeng, og hvor mye må vi egentlig kjøpe for å gjøre oss fortjent til en snøskuffe? Alt sammen har blitt litt fjernt for folk, sier Rasmussen.

Selv om 1,3 millioner nordmenn har Domino-kort, tok bare 300 000 av dem ut poeng i form av varer eller kontanter i fjor.

Komplisert

I virvaret av bonuskort tror han at REMA kan vinne på sitt enkle budskap: «Lavere priser».

- Det var jo kooperasjonen som startet ideen med at lojale kunder skulle få igjen for det. Da eksisterte det ikke noe plastikkort, men kundene tjente en brukbar sum i et godt og stabilt system. I dag kan jeg ikke gi kundene noe annet råd enn å ta med seg de poengene de får. Det varierer hvor mye de kan tjene på å ha et kort, og det er ikke sikkert at de blir noe mer lojale til forretningen, heller. Dessuten må de huske at de ikke alltid får de beste tilbudene gjennom å bruke kort, sier Rasmussen.

Kuttet kortet

Han vil ikke spå hva som kommer til å skje i framtida. Internasjonalt har enkelte store fimaer hatt stor suksess med fordelskort, mens andre har mislyktes. Adelsten er blant flere bedrifter i Norge som har kuttet kort. I fjor gikk de ut av TRUMF-samarbeidet. De syntes det ble for kostbart.

- Vi følte ikke at uttellingen sto i forhold til investeringene vi gjorde i kortsamarbeidet. Kanskje hadde vi fått bedre uttelling om vi hadde ventet en stund og sett det an. Men vi valgte å gå ut. Den lojale kunden er i dag en myte. Vi vil heller tilby det rette produktet til den rette kunden. Det er ikke alltid at det er kortinnehaveren som er den rette kunden, sier markedssjef Hans Ingen Skadberg i Adelsten.