Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Regjeringa stanser start av gjennomsnittsmåling på ubestemt tid:

Dropper fartsmåling tross ulykker

De siste ti åra er fire personer drept og elleve hardt skadd på strekningene hvor regjeringen nå stopper gjennomsnittsmåling av farten på ubestemt tid.

PÅ IS: Fire strekningsmålingsanlegg, hvorav tre ifølge Statens Vegvesen var så godt som klare til å settes i drift i sommer, er nå lagt på is på ubestemt tid.
PÅ IS: Fire strekningsmålingsanlegg, hvorav tre ifølge Statens Vegvesen var så godt som klare til å settes i drift i sommer, er nå lagt på is på ubestemt tid. Vis mer

Forrige uka ble det kjent at regjeringen stopper planlegging av nye fotoboksanlegg som gjør gjennomsnittsmåling av farten.

Bakgrunnen er at Statens vegvesen i juni fikk beskjed fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om å gjennomgå kriteriene for bruken.

Det skjer som en oppfølging av regjeringsplattformen, hvor det står at regjeringen ønsker å begrense bruken av streknings-ATK.

Det innebærer også at fire strekninger hvor slike anlegg allerede er bygd, er lagt på is.

Skulle sette opp snittmåling

En av disse er på riksvei 3 på Kvikneskogen i Hedmark.

- Der var det noen dødsulykker for mange år tilbake, men heldigvis har det ikke vært det i seinere tid. Likevel skulle Vegdirektoratet sette opp snittmåling her, med begrunnelse i at det var høy fart, sier stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) til Dagbladet.

Han trekker fram veistrekningen i hans eget hjemfylke som et eksempel på at gjennomsnittsmåling, såkalt streknings-ATK (SATK), er satt opp på steder hvor det de siste åra ikke har vært dødsulykker eller flere alvorlige ulykker - og hvor regjeringen og Frp vurderer andre tiltak i stedet.

- Vi har sett at det har gått litt inflasjon i å bruke snittmåling. Det er blitt satt opp veldig mange steder, ikke bare hvor det har vært mange alvorlige ulykker og dødsulykker, men også blitt satt opp der det ikke er alvorlige ulykker. Det blir da brukt litt generelt for å overvåke bilistene, sier han.

27 ulykker med personskade

I tillegg til veistrekningen i Hedmark, skal også to tunneler utenfor Ålesund stoppes inntil videre.

Det blir heller ikke startet snittmåling på Bømlafjordtunnelen i Hordaland.

Dagbladet har gjennomgått ulykkesstatistikken for disse strekningene de siste ti åra.

Den viser at det totalt har dødd fire personer på disse to strekningene. På de to tunnelene utenfor Ålesund er det ingen dødsulykker, men det har dødd to personer på hver av strekningene i Bømlafjordtunnelen og på Rv. 3 i Kvikneskogen i perioden.

Den siste ulykken med personskade skjedde i 2016 på Rv3 og den siste dødsulykken skjedde i 2014, mens det seinest i fjor ble skadet folk i Bømlafjordtunnelen.

Totalt har det de siste ti åra vært 27 ulykker med personskade på de fire strekningene som nå stoppes.

I samme periode er elleve personer hardt skadet - to i Ellingsøytunnelen, og ni på rv. 3 i Kvikneskogen i Hedmark - mens 25 andre er blitt lettere skadet i ulykker på tre av strekningene.

Provosert

Leder Gunn Randi Fjæstad (Ap) i trafikksikkerhetsutvalget i Hedmark er blant dem som lar seg provosere over regjeringen.

Hun mener det ikke er noen grunn til å stoppe snittmålingen på Kvikneskogen i Hedmark, som egentlig var klar til å settes i drift i sommer.

- Det er veldig synd at denne stoppes når fagfolkene vil ha det, og mange ulike aktører har vært inne og godkjent dette. Skal vi da vente på den dødsulykken? Vi vet at farten er for høy uansett. Da blir det veldig ugreit å høre på argumentasjonen fra Johnsen. Når snitthastigheten er så høy, er det uansett farlig, sier hun

Ulykkesstatistikk for perioden 2009-2018
StrekningPersonskadeulykkerHardt skaddeOmkomneLettere skadde
Bømlafjordtunnelen E39, Hordaland8 (siste ulykke skjedde i 2018)0210
Riksvei 3, Kvikneskogen Hedmark13 (siste ulykke skjedde i 2016)929
Ellingsøytunnelen, Møre og Romsdal6 (siste ulykke skjedde i 2016)206
Valderøytunnelen, Møre og Romsdal0000
Kilde: Statens Vegvesen

Statens vegvesen har nemlig målt at snittfarten på Rv. 3 på Kvikneskogen er 96 km/t, mens fartsgrensa er 80 km/t.

Statens vegvesen mener også at risikoen for ulykker uansett er stor når det er målt så høy fart der.

- Med et så høyt fartsnivå, vil det over tid generere fartsrelaterte ulykker, så det er i seg selv farlig, sier direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, til Dagbladet.

- Men ifølge statistikken har det ikke vært en eneste ulykke på Kvikneskogen siden 2016?

POTETÅKER: - Jeg har ikke sett noen verre vei. Jeg tror ikke du finner noe verre heller. Det er som en potetåker, sier 30 år gamle Simon Myllyniemi til Dagbladet om veien han må kjøre på hver dag. Video: Privat. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

- Det skjer heldigvis relativt få alvorlige trafikkulykker i Norge. Hvis man skal si noe om sannsynligheten for trafikkulykker eller utviklingen over tid, må man bruke tall fra mer enn ett eller to år. Det at det ikke har skjedd ulykker på den aktuelle strekningen på rv3 siden 2016 trenger ikke være noe mer enn tilfeldigheter og naturlige statistiske variasjoner, sier Ranes.

Hun er ikke kjent med at det er gjort sikkerhetstiltak siden den siste ulykken i 2016 som kan bidra til at risikoen for alvorlige ulykker er redusert på strekningen.

Klare krav

Det er snittmåling på 28 strekninger i Norge i dag - og det er klare kriterier som skal være oppfylt for å sette opp slike anlegg:

For det første må det være målt en gjennomsnittsfart på strekningen som er høyere enn den skiltede fartsgrensen på stedet. For det andre må det ha skjedd et visst antall ulykker med personskade der.

Det finnes imidlertid unntak fra regelen: Hvis det er umulig for politiet å gjennomføre fartskontroller der - slik det ofte er i for eksempel tunneler – og risikoen for fartsrelaterte ulykker vurderes som høy, kan kravet om at det har skjedd ulykker sløyfes.

I andre tilfeller kan det gjøres unntak fra kravet om et visst antall ulykker, hvis gjennomsnittsfarten er mer enn 10 prosent høyere enn fartsgrensen.

Statens vegvesen mener kravene for å innføre snittmåling på de fire strekningene er oppfylt.

Regjeringen har likevel krevd at det ikke settes i gang gjennomsnittsmåling på disse fire strekningene inntil videre, mens kriteriene for å bruke snittmåling revideres.

Oppgitt over avsporing

Trygg Trafikk og NAF har begge uttalt seg kritisk til avgjørelsen.

- For oss som jobber med trafikksikkerhet og som ser konsekvensene av for høy fart til daglig, er det vanskelig å forstå at regjeringen prioriterer å bruke ressurser på å begrense et tiltak som har vist seg å være et av de mest effektive vi har mot fartsulykker på særlig utsatte strekninger, sa direktør Jan Johansen til Dinside tidligere denne uka.

Han mener at Samferdselsdepartementet på denne måten trenerer et viktig trafikksikkerhetstiltak.

- Fire anlegg står ferdige og klare til bruk, likevel mener statsråd Jon Georg Dale at disse ikke skal tas i bruk. Det er helt uforståelig, sa han.

Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund (NAF) er like kritisk.

- Vi vet at gjennomsnittsmåling redder liv. Derfor er det ikke bra for trafikksikkerheten at regjeringen stanser disse prosjektene. Streknings-ATK bør kunne brukes på særlig utsatte strekninger for å sørge for at vi alle skal kunne ferdes sikkert på vei til hytta eller andre steder, fortsetter Sødal.

- Avsporing

Frp-politiker Tor André Johnsen er oppgitt over debatten om snittmåling.

Han påpeker at regjeringen har bygd og satt i verk vesentlig flere snittmålingsanlegg enn de fire som nå er stoppet - og advarer mot at debatten forenkles til å handle om «ja-eller-nei-til -ulykker».

- Vi er opptatt av trafikksikkerhet, færrest mulig ulykker, og nullvisjonen, og vil bruke alle mulige verktøy i verktøykassa, men det er ikke alltid man trenger å bruke hammeren hvis du har spikerpistol, sier Johnsen.

Han påpeker at ulykkestallene på norske veier er historisk lave.

- Det har ikke vært så få hardt skadde og drepte siden rett etter 2. verdenskrig og da fantes det knapt biler i Norge.

- Det har vært 27 ulykker med personskade i de fire strekningene som nå stoppes de siste ti åra. Mener du det er for lavt til å forsvare bruk av snittmåling?

- Poenget er at det ikke er antallet ulykker som er brukt som argument fra Statens vegvesen sin side når disse anleggene settes opp. Det er fart som blir brukt som argument, sier han.

Han påpeker at den ene av de fire strekningene - Valderøytunnelen, som ikke har hatt en eneste personskadeulykke de siste ti åra - beviser at det settes opp ATK-anlegg på steder på steder hvor det ikke har vært alvorlige ulykker.

- Snus på huet

Inne i selve tunnelen har det nemlig ikke vært en eneste ulykke med personskade de siste ti åra.

Statens vegvesen opplyser imidlertid at det har vært tre ulykker uten personskade, og at det har vært ulykker med personskade like utenfor selve tunnelløpet.

- Hva med Kvikneskogen, hvor det har vært ni hardt skadde og to dødsulykker de siste ti åra?

- Ja, men heldigvis har det ikke vært noen de siste åra. Jeg vet ikke hastigheten på disse ulykkene, jeg vet ikke om det var is, tåke, for høy fart eller andre forhold. Jeg savner litt informasjon om omstendighetene disse ulykkene har skjedd under. Fart alene er sjelden problemet i seg selv. Problemet blir når farten ikke er tilpasset vei og kjøreforhold. Der vi ser at det er mange dødsulykker, mener jeg at vi skal ha snittmåling.

- Gunn Randi Fjæstad i Ap spør om vi skal sitte og vente på at det skjer en dødsulykke?

- Jeg synes de snur det helt på huet. Skal du følge resonnementet til Fjæstad må du ha snittmåling overalt, for det kan bli ulykker overalt. De snur det helt på huet. De tar utgangspunkt i at det kan bli en ulykke, og skal de sette opp snittmåling, sier han.

Johnsen påpeker at stoppen i snittmåling er midlertidig, og at regjeringen skal ta en ny vurdering når Statens vegvesen har gjennomgått kriteriene for å bruke snittmåling.

Statens vegvesen ventes å levere sin rapport i november.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling