Dropper køen - tar pirattaxi

Hver helgekveld omsettes det et sted mellom 200 000 og 400 000 kroner i svarte drosjepenger i hovedstaden. Julebordsesong med uendelige drosjekøer fører til at elektrikere, trailersjåfører og pensjonister setter seg bak rattet. Ifølge piratdrosjesjåførene selv er det minst 100 ekstra sjåfører i høytida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo Taxi kaller piratdrosjesjåførene «en skam for byen», «skattesnytere» og «trygdemisbrukere». Dagbladet gikk ut i den iskalde julebordnatta og møtte 30- 40 av dem. De er sinte fordi politiet og Oslo Taxi mener det er farlig å sette seg inn i de «svarte» drosjene.

- OK, det har vært en del voldstilfeller, blant annet voldtekter. Men etter det jeg vet, er ikke forbrytelsene begått av de som kjører rundt fast. Potensielle voldtektsmenn bruker piratdrosjen som et skalkeskjul. Politiet og Oslo Taxi går ofte ut med feil informasjon, og dermed blir vi alle stemplet som kriminelle. Det er vi ikke, hevder en 59-åring som har kjørt pirat i snart ti år.

Fyllebøttene i sentrum

Faktum er at enkelte drosjesjåfører og securitasvakter er glade for at piratdrosjene tar unna de verste fyllebøttene.

- Køene er opp til halvannen time lange. Vi har ikke kapasitet nok. Det er i køene voldstilfellene skjer. Piratdrosjene er med på å rydde byen, slik at vi unngår bråk, sier en drosjesjåfør, som ikke har lyst til å si akkurat det i avisa.

Klokka tikker sakte mot en time over midnatt. I sentrumsgatene snirkler gamle biler seg rundt. På Stortovet står de på rekke og rad. De offisielle tallene sier at det til sammen er rundt 200 piratdrosjer i Oslo. Bergen og Trondheim har et femtitalls færre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men nå i førjulshelgene er det rundt 300 drosjer i sving i Oslo. Noen tjener bra, andre ikke. Gjennomsnittsinntekt for én kveld ligger i underkant av en tusenlapp. Alt i alt handler det om å overleve, få seg en liten ekstra inntekt, forteller fem sjåfører. En er utdannet elektriker, en annen jobber til daglig som budbilsjåfør. Men de fleste er arbeidsledige.

Våpen i selvforsvar

Piratsjåførene ser ikke på seg selv som kriminelle. En 24 år gammel afrikaner forteller om frykten for å møte nordmenn som ikke har mye til overs for utlendinger.

- Det er sjelden vi kommer bort i bråk, men det skjer. Det gjelder å se an hvem du plukker opp. Jeg er for eksempel svært forsiktig med å ta på tre norske gutter. Da kan det utvikle seg. Jenter er det beste. De lager sjelden bråk. Men hva skal vi gjøre dersom ikke kundene vil betale? Det beste er å stikke i vei, sier han.

Noen av sjåførene forteller at flere har stikk- eller slagvåpen gjemt i hanskerommet for å beskytte seg selv. Men de mange vi kjørte med, hadde lite lyst å vise våpenet fram.

- Vi er helt ordinære familiefolk som ikke er ute etter trøbbel. Jeg kjører drosje for å skaffe familien litt penger. Jeg har søkt om drosjeløyve, men Oslo Taxi er avvisende fordi jeg ikke snakker godt nok norsk, og ikke kan alle gatenavnene, sier en iraner, mens han kjører oss rundt i Volvoen sin.

Hobbypirat i helgene

Kjetil (18), Else (17) og Dong (18) har lite lyst å stå i kø. De banker forsiktig på vinduet til trailersjåføren fra Oslo som kjører hobbypirat i helgene.

- Det er kuldegrader ute. Drosjekøene er metervis lange. Da er det like greit å kjøre pirat. Men det rimer ikke at piratdrosjene tar mer betalt enn de vanlige drosjene, mener vennegjengen.
Piratsjåføren forteller til Dagbladet at han ikke ser noe galt i å «stikke av» med kundene.

- Vi må være litt dyrere. Det er prisen du betaler for å unngå kø, mener han.

Politiet i Oslo kan egentlig lite gjøre med piratvirksomheten. Dersom piratsjåførene skal få inndratt førerkortet, forutsetter det anmeldelse og avhør av edru vitner som kan undertegne en forklaring på stedet. Men politiet har oppgradert tekniske kontroller av kjøretøyene, og sammen med Trafikksjefens etat har de har stadig trafikkontroller. På den måten kan de klare å få noen av piratene ut av sentrum.

Når klokka nærmer seg halv sju om morgenen har mange av natteravnene allerede møtt Jon Blund. Tilbake i byen er nattklubbgjestene og rundt 100 piratsjåfører.

Men fremdeles er køene lange ved Oslo Taxis holdeplasser.