Dyrevelferd

Dropper pels

Firmaet bak luksusmerkene Gucci, Saint Laurent og Balenciaga dropper pels.

PÅ TIDE: I en pressemelding skriver luksusfirmaet Kering Group at det nå er på tide å stoppe med bruken av pels. Foto: Riccardo Giordano/Fotosicki/REX
PÅ TIDE: I en pressemelding skriver luksusfirmaet Kering Group at det nå er på tide å stoppe med bruken av pels. Foto: Riccardo Giordano/Fotosicki/REX Vis mer
Publisert

I en pressemeldingen annonserer Kering Group, firmaet bak luksusmerker som Gucci, Saint Laurent og Balenciaga, at de ikke lenger skal bruke ekte pels.

Direktøren François-Henri Pinault legger ikke skjul på at beslutningen om å droppe pels skyldes hensyn til dyrevelferd.

- Når det gjelder dyrevelferd, har Gruppen vår alltid vist sin vilje til å forbedre praksis i vår forsyningskjede og i luksussektoren generelt. Nå er det på tide å gå et skritt videre og stoppe bruken av pels i alle kolleksjonene våre, sier François- Henri Pinault.

- En klar trend

Ifølge dyrevernorganisasjonen Anima er Kerings avgjørelse det siste eksempelet på en klar trend, nemlig at pels hører til i fortida. Organisasjonen håper at avgjørelsen vil inspirere flere bedrifter til å ta et sterkt standpunkt for dyrene.

FORBUDT: I 2019 ble det innført forbud mot pelsdyroppdrett i Norge. Foto: Dyrebeskyttelsen Norge og Nettverk for dyrs frihet
FORBUDT: I 2019 ble det innført forbud mot pelsdyroppdrett i Norge. Foto: Dyrebeskyttelsen Norge og Nettverk for dyrs frihet Vis mer

- Det finnes dessverre fortsatt bedrifter i dag som tar i bruk pels fra dyr. Det er med god grunn at vi og mange andre land har et forbud mot produksjon og avl av pelsdyr. På pelsfarmene holdes dyrene innesperret i små nettingbur uten mulighet for å utlevde dere naturlige atferd, forteller Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.

Pelsfri fra 2022

Retningslinjene til Kering vil gjelde fra og med høstkolleksjonen 2022, og inkluderer merkene: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux og Kering Eyewear.

NB! STERKE INNTRYKK: De skjulte opptakene er gjort av dyrevelferdsorganisasjonen SOKO Tierschutz på et slakteri utenfor Hamburg i Tyskland. Video: SOKO Tierschutz. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Gruppen er en dominerende kraft i internasjonal mote, og hadde i 2020 38 000 ansatte og en omsetning på 13,1 milliarder euro.

Anima har i flere år drevet kampanjer for pelsfri mote, og kunne i 2017 bidra med å kunngjøre Guccis pelsfrie retningslinjer. Siden den gang har mange luksusmerker valgt samme vei, blant annet har Chanel, Burberry, Versace og Prada vendt ryggen til pels.

- Beslutningen til Kering er helt fantastisk, og det er nå helt klart at det ikke er noen framtid for pels. Det er stadig flere bedrifter som må få øynene opp for de horrible forholdene i produksjonen, men jeg tror mange motebedrifter nå vil ta konsekvensene. Vi kan nå snart se fram til at mote blir dyrevennlig og pelsfri, forteller Niklas Fjeldberg.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer