I en pressemeldingen annonserer Kering Group, firmaet bak luksusmerker som Gucci, Saint Laurent og Balenciaga, at de ikke lenger skal bruke ekte pels.
Direktøren François-Henri Pinault legger ikke skjul på at beslutningen om å droppe pels skyldes hensyn til dyrevelferd.
- Når det gjelder dyrevelferd, har Gruppen vår alltid vist sin vilje til å forbedre praksis i vår forsyningskjede og i luksussektoren generelt. Nå er det på tide å gå et skritt videre og stoppe bruken av pels i alle kolleksjonene våre, sier François- Henri Pinault.
- En klar trend
Ifølge dyrevernorganisasjonen Anima er Kerings avgjørelse det siste eksempelet på en klar trend, nemlig at pels hører til i fortida. Organisasjonen håper at avgjørelsen vil inspirere flere bedrifter til å ta et sterkt standpunkt for dyrene.
- Det finnes dessverre fortsatt bedrifter i dag som tar i bruk pels fra dyr. Det er med god grunn at vi og mange andre land har et forbud mot produksjon og avl av pelsdyr. På pelsfarmene holdes dyrene innesperret i små nettingbur uten mulighet for å utlevde dere naturlige atferd, forteller Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger