STANSET KVALITETSSIKRING: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) stanset prosessen med Ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
STANSET KVALITETSSIKRING: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) stanset prosessen med Ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009. Foto: Terje Bendiksby / ScanpixVis mer

Droppet kvalitetssikring av milliardinvestering

Regjeringen droppet obligatorisk kvalitetssikring av jernbanestrekning som vil rasere strandsonen langs Mjøsa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om sluttsummen er ukjent, vil E6 og det nye dobbeltsporet for Dovrebanen mellom Eidsvold og Hamar komme på flere titalls milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet.

Likevel stanset samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) prosessen med Ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009.

Rasering - Vi hadde mange møter og prosessen var godt i gang. Men plutselig stoppet arbeidet opp. Vi ble veldig overrasket, og vi har heller ikke fått noen forklaring, sier fagleder Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Årsaken til at kvalitetssikringsprosessen aldri ble fullført, er at man hadde kommet så langt i planleggingsprosessen at valget sto mellom å utsette eller å komme i gang, sier statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) til avisa.

Konsekvensen av jernbanebyggingen blir blant annet at store deler av strandsonen langs Mjøsa og Vorma lenger sør, blir rasert. Banen blir dessuten en lavhastighetstrasé der godstog ikke kan bruke deler av linjen.

Alternativ trasé En alternativ trasé til det som blir beskrevet som norgeshistoriens største enkeltinngrep i strandsonen, ble aldri utredet.

Selv om selskapet Deutsche Bahn mener en alternativ trasé i øst både ville vært billigere og tatt kortere tid å bygge, mener Bartnes at det motsatte er tilfellet.

- Jeg føler meg trygg på at den traseen vi nå skal gå for er den beste, og at det er godt nok utredet, sier han.

Kostnadsrapporten om Deutsche Bahn-prosjektet er unntatt offentlighet.

SVs Hallgeir Langeland sier til avisa at Jernbaneverket bevisst har forledet politikerne til å tro at deres trasévalg er det beste, uten at det er blitt dokumentert.

(NTB)