- Drøvtygging av SV

Markedsføringseksperter ikke imponert over SVs bunadsstunt.

SV-KAMPANJE: SVs nye kampanje, der de går til «verdiangrep» på Frp får hard medfart av kommunikasjonsekspertene.
SV-KAMPANJE: SVs nye kampanje, der de går til «verdiangrep» på Frp får hard medfart av kommunikasjonsekspertene.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - God politisk kommunikasjon bør ha sprengkraft. Dette utspillet er tannløs gjentakelse av standardfraser som vi allerede har sett på sosiale medier og i nyhetene i årevis, sier Dag Inge Fjeld til Dagbladet.

Han mener altså at det bunadskledde angrepet på Frp er drøvtygging av SV.

- Dette er en gavepakke til Frp, fordi det er argumenter av typen som Frp er vant til å takle. Her serveres poengene som server uten skru, som det er lett for motparten å plukke ned, sier Fjeld.

- Lett å kontre Han tipper det vil komme en strøm av eksempler på sosiale medier på at SV tar feil i påstandene de kommer med i utspillet.

- Det vil komme motargument punkt for punkt, av typen «joda, mange vil fortsatt ha Sharia-lov i Norge» og «såklart har vi ingenting mot å klemme en innvandrer». Det er lett å kontre utspillet, fordi det er for lite spenstig og tar opp ting vi har debatter mye fra før, sier Fjeld.

- SV trenger å minne velgerne som har gått fra dem om hva de har fått til i regjering. Det gjør de ikke gjennom dette utspillet, sier Fjeld, som karakteriserer hele bunadsstuntet som kjedelig.

- Mangler sprengkraft: - SVs ustpill gir meg ikke noe nytt å tenke på og fremstår som kjedelig, mener kommunikasjonsekspert ved Markedshøyskolen Dag Inge Fjeld. Foto: Markedshøyskolen
- Mangler sprengkraft: - SVs ustpill gir meg ikke noe nytt å tenke på og fremstår som kjedelig, mener kommunikasjonsekspert ved Markedshøyskolen Dag Inge Fjeld. Foto: Markedshøyskolen Vis mer

- Et bunadskledd politisk angrep med kebab er kjedelig?

- Vi har sett SV-ledelsen i bunad før. Nordmenn går ofte med bunad, det er ikke noe særlig nytt og spenstig over det, sier Fjeld.

- Snakker til seg selv Sosiolog Trond Blindheim ved Markedshøyskolen er heller ikke imponert.

- Dette er god markedsføring overfor de som allerede er trygge stemmer for SV. Men det er nettopp det, her snakker SV til seg selv. De klarer ikke å kommunisere til velgerne som flørter med andre partier. Det er en vanlig felle å gå i, sier Blindheim til Dagbladet.

- En vanlig felle å gå i:  Det sier Trond Blindheim om SV bunadsstunt. Blindheim er sosiolog og underviser i markedskommunikasjon og forburkeratferd. . Foto: Markedshøyskolen
- En vanlig felle å gå i: Det sier Trond Blindheim om SV bunadsstunt. Blindheim er sosiolog og underviser i markedskommunikasjon og forburkeratferd. . Foto: Markedshøyskolen Vis mer