Norgesferie 2020

Drukning: De «ukjente» faresignalene

- Ser ikke ut som på film, advarer Redningsselskapet.

UKJENTE FARESIGNAL: En drukning ser ikke alltid ut som på film, og her er faresignalene man bør se etter i vannet. Reporter: Sofie Braseth. Video: Jeanette N. Vik / Dagbladet TV Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Filmklisjeen er slik det har sett ut på «Baywatch». Vi tror mange tenker at en drukning ser mye mer dramatisk ut enn når en opplever det på ordentlig.

Det sier Tanja Krangnes, Redningsselskapets seksjonsleder for fagområdet drukning, til Dagbladet.

Fredag presenterte hun mørk statistikk: 15 personer mistet livet i drukningsulykker i juni.

Med fellesferien like om hjørnet vil Krangnes advare om faresignalene vi bør se etter i vannet.

- Skjer veldig fort

- Det som er med en drukningsulykke er at den ikke ser ut som på film. Det er lite plasking, veiving med armene eller rop om hjelp. En person som holder på å drukne bruker all energi på å puste og holde seg flytende, forteller Krangnes.

- Det man skal se etter er oppførsel som virker uvanlig, men som ikke er bråkete eller ser dramatisk ut.

Dersom noen ligger stille i vannet, er det viktig å prøve å få kontakt med vedkommende raskt.

- En drukningsulykke skjer veldig fort. Du kan drukne i løpet av 20 til 60 sekunder, forteller Krangnes.

Slik redder du liv

Dersom du oppnår kontakt med personen i vannet, ved rop eller snakking, skal du høre om vedkommende har det bra eller trenger hjelp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer