Du blir gasset når du flyr

Flymannskaper og passasjerer blir utsatt for giftige gasser under flygning, viser nye sjokkrapporter. English version

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Har du blitt dårlig av gasslukt på fly? TIPS OSS!

    (Dagbladet.no:) Våren 2003 startet Dagbladet en omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer, etter at fagforeningen OFS, nå Safe, hadde slått alarm på sin årskongress i 2002 og vist til en rekke alarmerende hendelser i internasjonal flytrafikk siden 1980-tallet.


    Nå har professor i toksikologi ved British Columbia-universitetet i Canada, Chris van Netten, gjort funn som styrker mistanken om at flere tusen piloter og kabinansatte rundt om i verden har pådratt seg varige skader på nervesystemet på grunn av giftige gasser som kommer ut i kabinlufta i forbindelse med oljelekkasjer i flymotoren.

    Fant giftstoff i samtlige fly


    2. juni sendte van Netten et alarmerende brev til den britiske samferdselsministeren, Douglas Alexander.

    Van Netten har analysert en rekke takfiltere i cockpit på britiskregistrerte Boeing 757-maskiner for å se om det fantes spor av den nevrotoksiske kjemiske forbindelsen trikresylfosfat (TCP). Professoren analyserte også prøver tatt fra kabinveggene inne i de samme flymaskinene. Prøvene har han fått tilsendt av den britiske pilotorganisasjonen BALPA.

    Van Netten slår nå alarm etter at han fant ubestridelige spor av TCP i samtlige sju fly han har analysert prøver fra. TCP er kjent for å kunne gi lammelser og andre varige nevrologiske skader på mennesker.

    Britisk og amerikansk gransking


    Dagbladets artikkelserie for tre år siden resulterte i at Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) høsten 2003 fikk starte et forskningsprosjekt, som vil ta fire år å gjennomføre og koste 5,2 millioner kroner. I disse dager måler Stami-forskerne etter giftige organofosfater i flymotorer.

    Etter årevis med påtrykk fra interesseorganisasjonen Aviation Organophosphate Information Site (Aopis), har de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) også startet et forskningsprosjekt som skal belyse såkalt organofosfatforgiftning blant flyansatte.

    Aopis er en ikke-kommersiell internasjonal gruppe av flygende personell som ønsker å informere flyansatte om farene forbundet med kjemiske giftgasser, enten fra oljelekkasjer eller fra det elektriske anlegget. Flere tusen kabinansatte skal ha fått varige skader, trolig som følge av slike forgiftninger. Aopis har i dag over 1500 skadde registrert i sin organisasjon.

    Også Samferdselsdepartementet i Storbritannia har nå nedsatt en granskingskommisjon som skal se nærmere på forurenset kabinluft.

    Chris van Netten er FAAs topplege i det amerikanske prosjektet. I sitt brev til den britiske samferdselsministeren skriver han at prøvene «helt klart indikerer at flymannskap blir eksponert for disse giftene i sitt arbeidsmiljø». Van Netten skriver videre at han håper britiske myndigheter gir dette høy prioritet i granskingsarbeidet.

    Risiko for flysikkerheten


    Britiske Committee of Toxicity of Chemicals in Food, Consumer products and the Environment (COT) har bedt nevropsykolog Sarah MacKenzie-Ross ved University College London å levere en rapport etter klinisk undersøkelse av 27 piloter.

    Også denne rapporten styrker hypotesen om at nervegassliknende forbindelser i kabin- og cockpitlufta har påført flymannskap uopprettelige nerveskader. Rapporten peker også på at kognitiv svikt hos eksponerte piloter er en betydelig sikkerhetsrisiko.

    20 av de 27 pilotene gjennomgikk fett- og blodanalyser. Hos alle ble det funnet spor av en eller flere giftige organiske forbindelser som for eksempel benzen og tolulen. Hos samtlige Boeing 757-piloter ble det funnet spor av nikkel. Det giftige organofosfatet TCP ble påvist hos tre av pilotene.

    Pilotene gjennomgikk også 30 nevropsykologiske tester. Undersøkelsene avdekket at pilotenes tilstand kan gå på flysikkerheten løs. Pilotene rapporterte om omfattende kognitiv svikt etter hendelser med forurenset luft i flyet:

    Det ble rapportert at piloter ikke har klart å respondere på enkle beskjeder fra kontrolltårnet. De har ikke klart å følge prosedyrene ved take off og landing. Kritisk informasjon om høyde, fart, retning og lufttrykk har også gått dem hus forbi.

    - Vi kommer til å dø


    Dagbladet har tidligere omtalt sikkerhetsrisikoen knyttet til farlige gasser i fly. For drøyt tre år siden, 6. april 2003, kunne avisa avsløre: «Piloter slått ut av giftgass».

    73 menneskeliv var i fare da kaptein Niels Gomer og hans andrepilot på BU925 mellom Stockholm og Malmö ble slått fullstendig ut av en giftgass i cockpit under nedstigning til landing i Malmö 12. november 1999.

    Med sekunders mellomrom opplevde begge sterk svimmelhet og kvalme. Heldigvis kviknet annenpiloten til i tide, slik at han fikk flyet, av typen BAe 146, med 73 mennesker om bord, trygt ned på bakken.

    - Uten tvil er dette det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Da jeg først ble ordentlig dårlig, gikk det lynkjapt. Hadde jeg ikke fått på meg oksygenmaska i løpet av 15 sekunder, ville jeg ikke klart å få den på. Jeg var så dårlig at jeg ikke kunne løfte en arm, sa Niels Gomer til Dagbladet i 2003.

    Flykapteinen fortalte at han var livredd hver gang han fløy i et helt år etter ulykken. Gomer legger ikke skjul på at hendelsen kunne fått fatale følger.

    - Hadde vi vært nærmere bakken da både annenpiloten og jeg ble dårlige, kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ikke landet seg selv, fortalte Niels Gomer. Det han opplevde som verst, var at de ikke visste hva som var i ferd med å skje med dem.

    - En motorbrann, for eksempel, er noe konkret, og noe vi er trente for å mestre. Dette hadde vi aldri hørt om, og skjønte ikke at vi var påvirket før vi var skikkelig dårlige. Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sa flykapteinen.

    Både kabinpersonalet og de 68 passasjerene om bord var sterkt påvirket av den ukjente giftgassen etter landing.

    Passasjerene som zombier


    Alle passasjerene var merkelig stille, flere sov.

    - Flere var trøtte og ønsket å bli klødd på ryggen. Andre sov og var vanskelige å vekke, fortalte kaptein Niels Gomer.

    - Ifølge besetningen skal flere av passasjerene ha vært i en zombie-liknende tilstand, uttalte havariinspektør Olle Lundström til Dagbladet.

    Havarikommisjonen i Sverige mener ulykken må skyldes giftig gass etter en oljelekkasje. Turbinoljen som brukes i jetmotoren inneholder giftige organofosfater som ved høy temperatur kan utvikle seg til nervegass.

    Krigsgass


    Turbinoljene i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til krigsgass-liknende forbindelser. Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i Safe har tilegnet seg kunnskap om hvor farlige disse kjemiske giftene kan være:

    - Ved kraftig oppvarming kan det dannes kjemiske forbindelser som virker som nervegasser tilsvarende dem som er utviklet for kjemisk krigføring. Det er dette en tror kan ha medvirket til forgiftning av flymannskap, sier Erikstein til Dagbladet.

  • Har du blitt dårlig av gasslukt på fly? TIPS OSS!
BOEING 757: Dette er en av flytypene som er spesielt utsatt for avgass i kabinlufta, og som professor Chris van Netten har foretatt prøver på. Foto: Scanpix Vis mer
GIFTPROFESSOR: Chris van Netten er ekspert på luftkvaliteten om bord i fly, og slår nå alarm etter funn av TCP i samtlige testede flymaskiner.
SLÅTT UT: Braathens-kaptein Niels Gomer ble slått ut av giftgasser under flygning 1999, og bare flaks gjorde at ikke flyet havarerte med 73 mennesker om bord.
6. APRIL 2003: Allerede i 2003 kunne Dagbladet avsløre den livsfarlige problematikken rundt avgasser i flykabinen.