- Du blir lurt av mobilselskapene

Nå vil Reitan-gruppen innføre «Faste lave priser» på mobil. De varsler kamp mot det de mener er utstrakt juksing i bransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reitan-gruppen kjøpte mobilselskapet Sense for et halvt år siden. De er sjokkerte over cowboykulturen i mobilbransjen. Nå tar millionærarving og finanssjef Kjell Magnus Reitan et oppgjør med det han mener er juksing og manipulering i mobilbransjen.

- Vi er overrasket over hva vi har funnet. Nå vil vi rydde opp. Selskapet vi eier, Sense, er like ille som resten av bransjen. Selskapet kan bare fortsette å beholde navnet sitt hvis vi får bort det som er «nonsense», sier Reitan.

Store endringer

Han varsler nå store endringer i mobilselskapet Sense. Selskapet har i dag 280000 kunder. Rundt 80000 kom fra kontantkortselskapet Hello, som nå slås sammen med Sense. Det er først og fremst abonnementsvilkårene som skal forenkles. Her er det Reitan mener er galt:

Mange har feil abonnement i forhold til sitt forbruk, og ender opp med å betale for mye.

Det er umulig å sammenlikne priser. Hvem som er billigst, avhenger av hvordan du regner.

Du får ingen forvarsel dersom det plutselig er høyt forbruk, og risikerer sjokkregning.

Kunder lures med sponsede telefoner og lang bindingstid. Subsidierte telefoner selges egentlig for overpris.

Det er kostbart å bytte operatør.

Du må betale høy månedsavgift uavhengig av hvor mye du ringer.

For lite debatt

Kjell Magnus Reitan mener det er for lite debatt rundt mobilprisene.

- Mange bruker mer på mobil enn på strøm uten å tenke på å bytte operatør. I våre butikker omsetter kontantkort for mer enn brød og melk til sammen, sier Reitan.

- Et av hovedproblemene er at du i dag må vite hvor mye du kommer til å ringe på forhånd. Hvem er det som har oversikt over det? spør han.

KRITISK: Finanssjef Kjell Magnus Reitan.