Du blir lurt av tannkrem-reklamen

Solidox Syreblokk ikke så virkningsfull, slår Oslo tingrett fast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En fersk dom fra Oslo tingrett slår fast at tannkremen Solidox Syreblokk lyver i markedsføringen sin.

I reklamen fra 2004 hevder produsentene at den nye tannkremen «fungerer som et beskyttende skjold mot syreangrep» fordi den inneholder virkestoffet tinnfluorid.

Tannlege Vibeke Kjærheim opptrer i Solidox-reklamen og snakker om at syreangrep mot tennene er et stort problem hos barn og unge.

Et stort problem er det nok helt sikkert. Like sikkert er det derimot ikke at tannkremen blokkerer syreangrep.

Fire klager

Mattilsynet mottok i alt fire skriftlige klager på at markedsføringen av Solidox Syreblokk var villedende. De ba Lilleborg sende over dokumentasjon på at påstandene fra markedsføringen var sanne.

Etter at Nordisk institutt for odontologisk materialprøving (NOIM) hadde studert Lilleborgs dokumentasjon, kom de frem til at det var bevist at tinnfluorid reduserer effekten av syreangrep på tennene, men at Solidox Syreblokk ikke nødvendigvis hadde samme effekt.

Derfor fattet Mattilsynet vedtak om at Lilleborg ble pålagt å endre markedsføringen.

«Solidox Syreblokk motvirker syreskader, fungerer som et villedende skjold mot syreangrep og navnet Solidox Syreblokk må endres slik at påstandene ikke er villedende i forhold til den effekt som kan dokumenteres faglig», står det i vedtaket.

Saksøkte Mattilsynet

Men Lilleborg var ikke interesserte i å endre markedsføringen av Solidox syreblokk. De saksøkte mattilsynet og krevde at kjennelsen ble kjent ugyldig.

I tingretten ble imidlertid Mattilsynet frikjent og deres vedtak ble ikke ugyldig.

«Navnet syreblokk, den billedlige beskrivelsen om at den virker som et beskyttende skjold rundt tennene og slagordet motvirker syreangrep gir isolert sett og samlet uttrykk for at produktet har en kvalifisert effekt mot syreangrep», står det i kjenneslen.

Videre konstaterer retten at «når en slik effekt ikke kan dokumenteres, var markedsføringen villedende og tilla produktet en egenskap det ikke har».

SYREBLOKK: Lilleborg AS ble pålagt å endre markedsføringen på sin Solidox tannkrem.