- Du er en idiot! Jeg skal drepe deg!

Bilselgeren er fullstendig vettskremt. Men er det hele bare skuespill?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den amerikanske Nascar-føreren Jeff Gordon (41) har gått sammen med Pepsi i et nytt reklamestunt for brusgiganten.

Det viser seg som et svært vellykket samarbeid.

På bare tre dager har nemlig 16 millioner fått med seg videoen på Youtube.

I reklamen kler Gordon seg ut til det ugjenkjennelige, før han, utstyrt med skjult kamera, oppsøker en bilselger med ønske om å se på en ny bil.

Selgeren overtaler ham raskt til å testkjøre en Chevrolet Camaro 2009-modell, og mens de to er inne i bilforretningen for å hente nøklene, blir også bilen utstyrt med skjult kamera.

- Jeg skal drepe deg! Gordon, som i virkeligheten har vunnet Nascars Nextel Cup-mesterskap hele fire ganger, oppfører seg som om han aldri har sittet bak rattet på en rask bil før. Bilselgeren har derfor tilsynelatende ingen anelse om kjøreturen som venter ham eller hvem den potensielle kjøperen virkelig er.

Men straks sportsbilen ruller ut av parkeringsplassen, forstår selgeren at han har en fartsfylt opplevelse i vente.

LURING: Jeff Gordon, som er fører i det amerikanske motorsportarrangementet Nascar, kledde seg ut til det ugjenkjennelige i en ny reklamefilm. Foto: Todd Warshaw / Getty Images / AFP / NTB Scanpix
LURING: Jeff Gordon, som er fører i det amerikanske motorsportarrangementet Nascar, kledde seg ut til det ugjenkjennelige i en ny reklamefilm. Foto: Todd Warshaw / Getty Images / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Gordon nøler nemlig ikke med å gi full gass, mens han blant annet sladder, er farlig nærme en annen bil og manøvrer bilen opp på en trang rampe.

- Du kommer til å ødelegge denne bilen, og du står ansvarlig hvis du gjør det, sier selgeren advarende og ber ham stoppe.

- Du er en idiot! Jeg skal drepe deg! hyler bilselgeren, når Gordon spør ham om det går bra.

Vel framme ved bilforretningen igjen, truer selgeren med å ringe politiet. Da avslører Gordon sitt virkelige jeg, tilsynelatende til stor overraskelse og lettelse for bilselgeren.

- Virker usannsynlig Nå stiller imidlertid flere spørsmål ved om den fartsfylte brusreklamen er ekte.

Washington Post skriver at «det virker usannsynlig at Jeff Gordon ville få lov til å kjøre sånn på grunn av forsikringer og kontrakter». De stiller også spørsmål ved at Nascar-føreren greier å kjøre som en stuntmann.

Nettsiden Jalopnik peker på flere faktorer som bevis på at reklamen er falsk.

Blant annet skriver de at det ikke eksisterer en 2009-modell av bilen, og at interiørbilder avslører den som en 2013-modell.

«I Camaroen setter Gordon en brusboks i en koppholder, som definitivt ikke eksisterer i den nye modellen.»

Holder tett En talskvinne for Pepsi innrømmer at en stuntmann tok seg av noe av kjøringen, men nekter å avsløre om bilselgeren var hyret inn til reklamen slik at det hele er skuespill, skriver ABC News.

- Selgerens reaksjoner er 100 prosent genuine, sier hun.

Bilentusiasten Travis Okulski mener visse scener i videoen avslører flere bremsespor langs veien, som tyder på at det kan ha vært flere opptak.

- Folk bryr seg ikke om at de blir lurt Mens mange spekulerer på om superreklamen er ekte eller ikke, virker det imidlertid som folk flest ikke bryr seg.

Emma Bazilian i Adweek mener nemlig at vi fortsatt er i en tid hvor det ikke har noen betydning om reklamestunt som dette er juks eller ikke, så lenge de underholder seeren.

- Selv om folk snakker negativt om den, så vil de fortsatt snakke om den. Jeg vet ikke hvor lenge dette vil vare, før seerne begynner å innse at de blir lurt, men foreløpig blir slike reklamer sett av mange, og det er det eneste selskapene bryr seg om.

Tror du reklamestuntet er ekte? Diskuter i vårt kommentarfelt.

- Kan få konsekvenser Brusgiganten er ikke den første til å bruke effekter som skjult kamera og kostymer for å lage reklamefilm.

Som en del av promoteringen til filmen «Dead Man Down» lurte to skuespillere forskrekkede naboer til å tro at de ble vitne til et mord i en heis.

Kanskje lot de seg inspirere av den skumle heisspøken til TV-progammet «Silvio Santos», som virkelig forvandlet en helt vanlig heistur til et levende mareritt for ufrivillige heispassasjer, da en spøkelsesaktig skrekkfilm-jente plutselig dukket opp.

Fox News har kalt den for den skumleste spøken noensinne.

Spesialpsykolog Rune Stuvland, mente skremmende spøker som dette, kan framkalle angstreaksjoner som sitter i lenge etterpå.

- Når det gjelder sånne skjult kamera-opptak, hvor en del av underholdningen er å skremme folk, er det helt åpenbart at det kan få konsekvenser hvis folk blir skikkelig skremt, sa Stuvland, som jobber ved Senter for Stress og Traumepsykologi i Oslo.