Du får regninga

Regninga for Gardermobanen lyder på enorme 8,4 milliarder kroner. Den skulle ha kostet 4,6 milliarder. Nå veltes regninga over på skattebetalerne, i form av ettergivelse av gjelden. NSB ønsker å lukke et av de svarteste kapitler i norsk samferdsel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skandalebanen

  • Gardermobanen ble vedtatt bygd i 1992.
  • Romeriksporten ble den store skandalen. Sluttregningen kom på 2,2 milliarder, 150000 kroner pr. meter
  • Banen og tunnelen skulle åpnet 8. oktober 1998.
  • Høsten 1997 ble det kjent at det kreftframkallende tetningsmiddelet Rhoca-Gill var blitt brukt i tunnelen.
  • 300 tonn Rhoca-Gill var brukt. Rester rant ut og forurenset elva Alna.
  • Statens forurensningstilsyn nedla forbud mot bruk av tetningsmiddelet.
  • Vannet fra Østmarka lekket ned i tunnelen. Puttjern ble tømt, og flere hundre boliger ble skadd.
  • Det er brukt over 1,3 milliarder kroner til å gjenopprette grunnvannsbalansen i Østmarka.
  • Fortsatt gjenstår reparasjoner av rundt 300 boliger. Det er satt av 100 millioner til dette arbeidet.

Mens ansatte i NSB Gardermobanen feirer åpningen av Romeriksporten og reisetid på 19 minutter med bløtkaker og festtaler, får skattebetalerne regninga for en av norgeshistoriens største samferdselsskandaler. Toget skulle bringe NSB inntekter.

Men resultatet er at regningen for de enorme overskridelsene lastes over på skattebetalerne.

Nøkkeltall

Administrerende direktør Berit Kjøll legger fram disse nøkkeltallene: Banen, inkludert materiell, har kostet 8,4 milliarder, og Romeriksporten alene har kostet 2,2 milliarder kroner. Avskrivningstida for banen er 20 år. Hver reisende kommer i gjennomsnitt til å betale omtrent 100 kroner fra 1. september. Banen har i dag fire millioner passasjerer. Gardermobanen vil få årlige inntekter på rundt 550 millioner kroner, inkludert 80 millioner kroner i trafikkinntekter for ikke-flytog som bruker banestrekningen. Kostnader, inkludert avskrivning og renter, er på rundt en milliard. NSB Gardermobanen får et årlig underskudd på rundt 500 millioner kroner.

Skulle toget dekket sine egne utgifter måtte billettprisene dobles. Nå subsidieres hver billett med 100 kroner.

Gardermobanen har ingen mulighet til å betjene sin gjeld.

Vil ha ettergitt gjeld

Selskapet vil måtte be regjering og Storting ettergi milliarder. Søknaden fra selskapet kommer til våren, men direktør Berit Kjøll vil ikke spekulere på hvor mange milliarder man vil søke om å få slettet.

Hovedflyplassen på Gardermoen kostet 10,7 milliarder. Derav gikk en milliard gikk til utbygging av veinettet.