Du har tre minutter på å skaffe billett

Slik er klagene på parkeringsselskapene.

 DET STORE KRANGELTEMAET:  En parkeringsvakt - ikke fra Q-Park - tar fram kamera for å dokumentere synligheten av parkeringsbilletten i frontruta. Illustrasjonsfoto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET.
DET STORE KRANGELTEMAET: En parkeringsvakt - ikke fra Q-Park - tar fram kamera for å dokumentere synligheten av parkeringsbilletten i frontruta. Illustrasjonsfoto: BJØRN LANGSEM/DAGBLADET.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Q-Park er overrepresentert på statistikken til Parkeringsklagenemnda i forhold til den andre store aktøren på det norske markedet, Europark.

En av tre klager (36 prosent - 1152 av 3131) i fjor handlet om publikums vrede mot den nest største aktøren, Q-Park.

Europark, som er størst, hadde «bare» 24 prosent av klagene mot seg (755 av 3131).

Her kan du sjekke hele klagestatistikken.

Hver femte klager - 22 prosent - fikk medhold av nemnda.

Stopper tidsjustering Halvparten av parkeringsklagene til Forbrukerombudet så langt  i år går mot Q-Park, som nå bøyer av for kritikken mot selskapets terminaler.

Ifølge adm. direktør John Lien har selskapet bedt systemleverandøren om at det ikke lenger skal være mulig å justere «fra-tida» på terminalene.

Tidligere ansatte har fortalt Dagbladet om hvordan de «jukset» med tidspunktene for å oppfylle kravene til dagsinntjening.

Fire av ni Fire av ni skriftlige klager så langt kommer fra misfornøyde bilførere som har fått tilleggsgebyr på Q-Parks arealer. De andre fem klagesakene er rettet mot Europark, Peraco, Oslo Parkeringsservice, Park Nordic og Sandvika Storsenter.

Selv om Forbrukerombudet får et lite antall konkrete klagesaker i forhold til Forbrukerrådet og den rette adressaten Parkeringsklagenemnda, er krangeltemaene typiske gjengangere i alle instansene.

Synlige billetter og skilt - To av klagene mot Q-Park gjelder om billettene fra automaten har vært godt nok synlige i frontruta. I den tredje saken klager bilføreren på mangelfull markedsføring av sms-betaling. Og den fjerde klagen gjelder dårlig skilting i dårlig lys - også det en generell gjenganger, sier juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet til Dagbladet.

 REGLER FRA 2004:  Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet. Foto: Kolonihagen/Forbrukerombudet.
REGLER FRA 2004: Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet. Foto: Kolonihagen/Forbrukerombudet. Vis mer

Forbrukerombud Gry Nergård har tidligere sagt til Dagbladet at parkering er en bransje ombudet har jobbet mye med - og som det tydeligvis må følge nøye fortsatt.

Forbrukerombudets hovedrolle er å føre tilsyn med bransjer og hvordan de forholder seg til markedsføringsloven og andre rammebetingelser.

Frist: tre minutter Her kan du lese fellesreglene for private parkeringsselskaper - avtalt mellom forbrukermyndighetene og bransjeorganisasjonene i 2004.

Der står det blant annet at bilistene skal få 3-tre minutter på seg til å finne parkeringsautomat og plassere billetten.

- I tillegg til tydelig skilting og kravene til hvor synlige billettene må være, er det krav om gradert kontrollavgift som dukker opp i mange sammenhenger fra forbrukerhold nå. Mange synes det er urimelig å betale like mye ekstra for fem minutter som for fem timer, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.