BELTELØS: Folk i storbyene er dårligst til å bruke belte i buss, selv når de tar busser som har belter. Gjensidige tror det kan ha sammenheng med at de oftere tar busser som ikke har belt, som denne bussen i Oslo sentrum.  Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
BELTELØS: Folk i storbyene er dårligst til å bruke belte i buss, selv når de tar busser som har belter. Gjensidige tror det kan ha sammenheng med at de oftere tar busser som ikke har belt, som denne bussen i Oslo sentrum.  Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Bare halvparten bruker belte i buss, risikerer 1500 kr i bot

Du kan få kutt i forskringsutbetalingen hvis du dropper beltet i bussen

- Dette gjelder så langt personbiler. Men nå vil avkortning også bli tema her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Statens vegvesenet satte denne uka i gang en kampanje for å få flere busspassasjerer til å bruke belter.

De har for første gang satt i gang med å skrive ut bøter på 1500 kr for manglende beltebruk, og er nå inne i en intens kontrollperiode.

En av grunnene til at vegvesenet nå aksjonerer, er at de har sett at mange av de som har omkommet i bilulykker de siste årene ikke har brukt belte. Og at det er mange som bruker belte i bil som dropper det i buss.

Kan få avkortet forsikring

En fersk undersøkelse utført av Ipsos for forsikringsselskapet Gjensidige viser nemlig at bare halvparten av oss bruker bilbelte. Undersøkelsen viser også at 14 prosent aldri bruker det, mens 28 prosent bare bruker det av og til.

De som ikke bruker beltet hvis bussen er involvert i en ulykke, kan få kutt i en eventuell forsikringsutbetaling.

- Vi avkorter gjennomgående 10 prosent i alle saker hvor manglende bilbeltebruken har medvirket til skaden, altså om skaden har blitt større på grunn av manglende bilbeltebruk. Ellers ikke. Dette gjelder så langt personbiler, og fokuseringen hittil har ikke vært den samme på bilbeltebruk i buss. Men nå vil avkortning også bli tema her, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier de synes det er positivt at halvparten alltid bruker bilbelte i buss.

- Etter hvert som bevisstheten rundt beltebruk også i buss blir høyere, har vi tro på at andelen som bruker belte stadig vil øke, sier.

Kvinnene er flinkest, ifølge undersøkelsen: 55 prosent av kvinnene bruker alltid bilbelte i buss, mot 45 prosent av mennene.

Og eldre er flinkere enn yngre; 67 prosent over 60 år bruker alltid bussbelte, mens det kun gjelder for 27 prosent av folk mellom 15 og 24.

Rysstad sier de vet fra andre undersøkelser at yngre folk er mer tilbøyelige til å «utfordre» sikkerheten i trafikken.

- For eksempel det å ta selfie mens man kjører og bruk av sosiale medier mens man kjører. Og andelen som har opplevd farlige situasjoner på grunn av egen mobilbruk er klart høyere blant yngre enn eldre, viser også våre funn, sier Rysstad til Dagbladet.

Dårligst i storby-fylkene

I undersøkelsen, hvor spørsmålet var «bruker du bilbelte i buss, dersom det er tilgjengelig?», kommer det også fram at bussbeltebruken er lavest i fylker med storbyer enn i de fleste andre fylker, noe som Gjensdige tror kan ha å gjøre med hva slags type busser folk er vant til.

Etter at kampanjen ble lansert har Statens vegvesen fått en rekke spørsmål på Facebook om hva man skal gjøre på busser som ikke har belter, slik tilfellet er i mange større byer, og om forbudet gjelder hvis bussen er så full at man må stå, slik det for eksempel kan være på enkelte skolebusser.

- At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk, sa Ingrid Heggebø Lutnæs, leder for seksjon for trafikantadferd i Vegdirektoratet, da kampanjen ble lansert denne uka.