Du kan ringe gratis

Neste år kan du ringe helt gratis, hvis du godtar ti sekunders reklameavbrudd annet hvert minutt. Både det svenske selskapet Gratistelefonen AB og Telenor har planene klare.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svenskene sitter på lisensen som det er mulig Telenor kjøper. Du vil etter alt å dømme få tilbudet i løpet av neste år. Noen eksakt dato vil ikke Telenor Link gå ut med nå.

Det svenske selskapet Gratistelefon AB har holdt det gående i Sverige i ett år, og har 35 000 husstander som bruker linjene deres. Rundt 100 000 svensker har tilgang på gratis reklametelefon. På nyåret skal de ha solgt ideen og produktet til et norsk selskap.

Telenor prøvekjørte gratis reklametelefon i mars i år for abonnenter på Gjøvik. I løpet av få dager registrerte de 40 000 samtaler.

Suksess

- En suksess, slår Peter Brodén fast. Han er informasjonssjef i Gratistelefon AB. Selskapet har vært en hit blant svenske telefon-gniere.

- Vi forhandler med norske selskaper som vil bli lisenstakere på vårt system. Hvem det blir er ennå ikke avklart, men gratistelefonen kommer garantert til Norge i løpet av ganske kort tid, sier Brodén.

Telenor vil være med i kampen. Telenor Link - selskapet som arbeider med såkalt verdiøkende tjenester i konsernet - vil om kort tid annonsere sine planer for gratistelefon.

Annen modell

- Vi er ikke sikre på hvilket system vi vil velge, og kan foreløpig ikke si når vi vil innføre det, sier Emly Gullaksen, produktsjef i Telenor Link.

Det kan bli aktuelt for Telenor Link å kjøre all reklamen først, slik at kundene kan snakke i fred og ro.

I Italia har selskapet Promotional System Phone satt i gang med reklametelefon hvor den som ringer hører to reklamesnutter før han eller hun får klar linje. Prøveperioden startet i juni, og det har vært en suksess.

De håper en million italienere vil bruke reklametelefon i løpet av neste år.

Telenor vil sannsynligvis bygge ut dekningen gradvis, område for område. Hele landet vil neppe ha tilgang til gratistelefonen med det første.

Sammenbrudd

Da Telenor prøvekjørte sin gratistelefon tre uker i mars i år, holdt telenettet på vestsiden av Mjøsa på å bryte sammen. Interessen var formidabel.

Levi's og Norsk Personal var blant annonsørene som betalte for å få bryte inn i folks samtaler.

Undersøkelser i Sverige viser at de fleste brukerne av gratistelefon ikke synes reklamen forstyrrer. Det er annonsørene som betaler for samtalen, og Gratistelefon AB melder om stor interesse blant reklamemakerne.
I Sverige har interessen vært så stor at Gratistelefon enkelte ganger har hatt problemer med å gi alle gratisringerne en reklamefinansiert linje.

Gratistelefons system innebærer overhodet ingen kostnader for brukeren. Men for å få tilgang til gratis reklametelefon må du være registrert hos selskapet.