Du lokkes med billigturer

En ukes ferie på Kreta til 995 kroner! Høres det fristende ut? Eller kanskje Santorini for 1295? Pass på, de aller fleste av disse billigturene er for lengst utsolgt før annonsen rekker å komme på trykk. Billigturene er lokkemat. Ofte står bare mellom fire og ti reiser på tilbudslista.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har sjekket billigturene som de største charteroperatørene annonserer. Vår kartlegging viser at det er nesten umulig å få tak i «godbitene». I mange tilfeller er billigpakkene for lengst utsolgt når de blir avertert. Bransjen selv innrømmer at det ofte ikke er billigbilletter igjen.

Vil selge dyrt

- Det er veldig få av dem som er interessert i en tur til 995 kroner som ender opp med det. Med små tillegg her og der sitter folk ofte igjen med en billett som kanskje koster 1595 kroner i stedet for 995, innrømmer driftssjef i Saga Solreiser Marie-Anne Zachrisson overfor Dagbladet. Hun sier at selskapet alltid vil forsøke å selge en dyrere billett.

- Så målet deres med å annonsere billigturer, er å få folk til å handle dyrere?
- Det er det selvfølgelig. Vi annonserer jo det gunstigste vi selger, sier hun.
I bransjen betraktes det ikke som lureri at billetter er solgt før de annonseres.

- Det er vanskelig å avgjøre hvor godt restplassene vil selge. Vi bruker ofte samme annonse lørdag og søndag. Er det få plasser ledig, er det en risiko for at disse ikke er tilgjengelige når annonsen er på plass, fastslår Marie-Anne Zachriasson.

Benekter

Markedssjef i Star Tour, Heidi Jondalen benekter at selskapet legger ut noen få billige billetter for å lokke til seg kunder.
- Hvis det er noen få plasser igjen på en tur, tar vi den med på turlisten i annonsen, sier Jondalen.

Da Dagbladet spurte etter de billige Tenerife-turene ble vi raskt tilbudt andre og dyrere reiser.
Vingreiser tilbakeviser at de bruker lokkepriser.

- Vi går ikke ut med lokkepriser. Billigturene er alltid tilgjengelige når vi leverer inn annonsene, sier avdelingsleder Katrine Parker i Vingreiser. Hun vil ikke si noe om hvor fort turene blir revet vekk.

- Dreier det seg om et tregt reisemål, hender det vi legger ut så få som fem plasser, men stort sett opererer vi med et større antall enn dette, sier Parker.

Lett bytte

Feriehungrige nordmenn er et lett bytte for selgerne. Espen Raastad i Via Winge Ferieverden i Oslo selger mange billigbilletter i løpet av en arbeidsdag.

Han opplever at det ikke er vanskelig å selge billetter til høyere pris enn det kundene i utgangspunktet hadde tenkt seg.
- Er den turen kunden vil ha fullbooket, er det lett å få dem til å kjøpe en annen. De aller fleste er villige til å betale noen hundre kroner ekstra når de først har bestemt seg for å reise, sier Raastad.

Villedende

Førstekonsulent i Forbrukerombudet Jo Gjedrem er kjent med turoperatørenes annonsemetoder. Han sier det er villedende reklame hvis turer er utsolgt før annonsen trykkes.

Gjedrem understreker at denne type markedsføring ikke er lett å avsløre. Han oppfordrer folk til å ta kontakt med Forbrukerombudet hvis de føler seg utsatt for denne typen reklame.
- Hvis turen er solgt før annonsen er trykket, er dette villedende reklame og i strid med markedsføringslovens paragraf 2, sier Gjedrem. Han legger til at hvis det opereres med mindre enn ti turer, skal turoperatørene oppgi det lave antallet. Det samme gjelder hvis tilbudet er så bra at de kan gå ut fra at billettene blir raskt revet vekk.

- Turoperatørene må vurdere hver enkelt annonse konkret, og de må vite at de har billetter igjen når de annonserer, fastslår Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

IKKE SÅ BILLIG? Stol aldri på en syden-annonse.