Du lokkes med billigturer

En ukes ferie på Kreta til 995 kroner! Høres det fristende ut? Eller kanskje Santorini for 1295? Pass på, de aller fleste av disse billigturene er for lengst utsolgt før annonsen rekker å komme på trykk. Billigturene er lokkemat. Ofte står bare mellom fire og ti reiser på tilbudslista.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Dagbladet har sjekket billigturene som de største charteroperatørene annonserer. Vår kartlegging viser at det er nesten umulig å få tak i «godbitene». I mange tilfeller er billigpakkene for lengst utsolgt når de blir avertert. Bransjen selv innrømmer at det ofte ikke er billigbilletter igjen.

Vil selge dyrt

- Det er veldig få av dem som er interessert i en tur til 995 kroner som ender opp med det. Med små tillegg her og der sitter folk ofte igjen med en billett som kanskje koster 1595 kroner i stedet for 995, innrømmer driftssjef i Saga Solreiser Marie-Anne Zachrisson overfor Dagbladet. Hun sier at selskapet alltid vil forsøke å selge en dyrere billett.

- Så målet deres med å annonsere billigturer, er å få folk til å handle dyrere? - Det er det selvfølgelig. Vi annonserer jo det gunstigste vi selger, sier hun. I bransjen betraktes det ikke som lureri at billetter er solgt før de annonseres.

- Det er vanskelig å avgjøre hvor godt restplassene vil selge. Vi bruker ofte samme annonse lørdag og søndag. Er det få plasser ledig, er det en risiko for at disse ikke er tilgjengelige når annonsen er på plass, fastslår Marie-Anne Zachriasson.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer