Du må betale for Color Airs krasjlanding

KRISTIANSAND/OSLO (Dagbladet): I går gikk lufta ut av Color Air. Snart må du betale regningen i form av økte billettpriser hos SAS og Braathens. Prisene kan komme til å stige med mellom ti og tjue prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gikk til konkurrenten

1943 kroner dyrere neste gang

- Det blir dyrere å fly når Braathens og SAS igjen får dele det norske markedet mellom seg, sier direktør Rolf Forsdahl i den norske Reisebransjeforeningen til Dagbladet. Han beklager at Color Air legges ned.

- Braathens og SAS har aldri vist vilje til å konkurrere på det norske markedet. De har nærmest kopiert hverandres prislister og vilkår, sier Forsdahl. Dagbladets oversikt viser også at prisene på sammenliknbare reiseruter er helt identiske.

  • Mens Color Air har eksistert, gikk prisene på såkalte lavprisbilletter drastisk ned. Hele 333 kroner kunne du f.eks. spare på tur/retur Stavanger om flyvningen som var planlagt 1. oktober, hadde blitt noe av.
  • Sammenlikner du med fullprisbillett, kunne reisende spare rundt to tusen kroner fra Oslo til Trondheim eller Stavanger.

Braathens og SAS merket godt at nykommeren Color Air pustet dem i nakken.

Vurderer prisene

- Ingen tjener penger på luftfart i Norge i dag. Det tilsier vel at prisene etter hvert vil bli vurdert, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen hos Braathens.

Braathens har blødd siden konkurransen hardnet til med Color Air og Gardermoen. Selskapet tapte 412 millioner i årets tre første måneder.

Også SAS har tapt svimlende summer etter at det ble åpnet for fri konkurranse om flykundene. Informasjonsdirektør Simen Revold i SAS vil likevel ikke si noe om hva det betyr at Color Air nå har krasjlandet.

«Ingen kommentar»

- Jeg har ingen kommentar til om det får innvirkning på våre priser, sier Revold til Dagbladet.

Color Airs fallitt var uunngåelig. På forsommeren stilte SAS-sjef Jan Stenberg diagnosen: Color Air var hjernedød. I går ble respiratoren skrudd av.

Tap: én mill. daglig

Da hadde Color-Sunde tapt minst 383 millioner kroner på luftraidet. Det vil si én million kroner hver dag - på bare tre fly! Eller sagt på en annen måte: Tapet er så svimlende stort at Color Air like gjerne kunne gitt 900 kroner til hver eneste passasjer som har fløyet med selskapet siden jomfruturen til Sundes hjemby Ålesund 6. august i fjor.