MISTET STØTTE: The Sun vendte ryggen til statsminister Gordon Brown og Labour høsten 2009 og banet vei for David Cameron, som ble varslet av Murdoch-familien før avisa byttet side. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP
MISTET STØTTE: The Sun vendte ryggen til statsminister Gordon Brown og Labour høsten 2009 og banet vei for David Cameron, som ble varslet av Murdoch-familien før avisa byttet side. Foto: Kirsty Wigglesworth/APVis mer

«Du prøver å ødelegge meg og partiet mitt. Jeg skal ødelegge deg og selskapet ditt»

Gordon Brown skjelte ut Rupert Murdoch i 20 minutter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): Samme dag som statsminister Gordon Brown skulle holde sin tale under Labours landsmøte høsten 2009 kjørte Sun sitt historiske oppslag «LABOUR'S LOST IT».

Åtte måneder seinere tapte Labour valget og David Cameron ble valgt til ny statsminister.

Eierne av The Sun og Daily Telegraph varslet David Cameron før valget om at avisene deres ville bidra til å sikre ham statsministerjobben.

Møtte Murdoch Opplysningene kom fram under den omfattende høringen etter hackingskandalen.

10. september 2009, tre uker før The Sun erklærte at avisa ikke lenger støttet Labour, fikk David Cameron vite av James Murdoch hva som kom til å skje.

Tidligere Sun-redaktør Kelvin Mackenzie opplyste under høringen at Gordon Brown ringte Rupert Murdoch personlig og «brølte til ham i 20 minutter». Ifølge Murdoch sa statsministeren:  «Du prøver å ødelegge meg og partiet mitt. Jeg skal ødelegge deg og selskapet ditt!».
Da Rupert Murdoch under høringen i formiddag ble utspurt om telefonsamtalen med Gordon Brown, hevdet mediemogulen at Sun-redaktørens beskrivelse var en fargerik overdrivelse.

- Ja, Gordon Brown ringte meg og spurte: "Rupert, hva foregår?".Jeg sa at jeg ikke visste noe om detaljene, men at vi hadde bestemt oss for ikke lenger å støtte Labour.Han sa «ditt selskap har erklært krig mot min regjering, så vi har ikke noe annet alternativ enn å erklære krig mot selskapet ditt. Jeg sa: «Jeg er lei for det, Gordon, takk for at du ringte». Og det var det.

Murdoch fortalte oppringningen fra Brown kom kort tid etter at The Sun trykket sin avskjed med Labour i september 2009.

- Vi mente Labour hadde gjort for mange feil, og at det var tid for forandring, forklarte Murdoch.

Far og sønn Da Rupert Murdoch var styreformann i News International inviterte han Toryenes statsministerkandidat på en drink i The George Club i Mayfair for å fortelle at The Sun kom til å bytte politisk ståsted.

- Etter diskusjon med redaktøren og med min far ble det gjort klart for meg at The Sun enten ville støtte De Konservative eller bevege seg bort fra sin tradisjonelle støtte til Labour, forklarte James Murdoch under gårsdagens høring.

På spørsmål om dette var en velkommen nyhet for Cameron, svarte Murdoch:

- Det virket sånn.

12 møter Tory-lederen har vært utsatt for mye kritikk for tette bånd med eierne og ledelsen i nå nedlagte News of The World. I går ble det opplyst at James Murdoch hadde møtt Cameron 12 ganger før valget og to ganger etterpå.

Det vekker også oppsikt at direktøren i Telegraph Media group over hodene på redaktørene i ærverdige Daily Telegraph og Sunday Telegraph lovte at avisene skulle hjelpe David Cameron å bli britenes nye leder.

Håndskrevet brev  «Som jeg sa under middagen vår, ønsker vi desperat å få en konservativ regjering og at du skal bli vår neste statsminister. Vi skal gjøre alt vi kan for å få det til og skal gi deg stor støtte i de neste utmattende månedene», het det i et håndskrevet brev Cameron fikk tilsendt i februar 2010, opplest under høringen.

Der kom det også fram at styreformann Aidan Barclay i tekstmelding til redaktøren av Daily Telegraph, Tony Gallagher, forlangte at han skulle ha daglige telefonsamtaler med David Cameron under valgkampen.