RUTER-ROT: Ruter innrømmer at de selger kupongkort med feil informasjon, men anbefaler kundene sine å ta i bruk de nye elektroniske reisekortene som ble lansert for kort tid siden. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
RUTER-ROT: Ruter innrømmer at de selger kupongkort med feil informasjon, men anbefaler kundene sine å ta i bruk de nye elektroniske reisekortene som ble lansert for kort tid siden. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Du risikerer å måtte betale for gammelt Ruter-rot

- Vi ønsker ikke å bruke penger på å trykke opp nye kupongkort, når vi har et lager med gamle liggende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I begynnelsen av oktober lanserte trafikkselskapet Ruter ny pris- og sonestruktur for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

- Dette er en historisk begivenhet. Vi er stolte av endelig å kunne presentere et system som representerer stor grad av forenkling for kundene våre, uttalte administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, i en pressemelding den gang.

Men i det nye pris- og sonesystemet som trafikkgiganten så stolt presenterte er det en vesentlig feil.

Ruter-rot Om man ber om å kjøpe det som før het Flexikort finnes ikke det i Ruters sortiment lenger, det erstattes av de nye smartkortene. Men fordi Ruter foreløpig ikke har et produkt som tilsvarer det gamle flexkortet, er det fortsatt mulig å kjøpe kupongkort. På baksiden av dette kortet står det at det skal stemples fire ganger for reise i Oslo.

Men her roter Ruter det til for kundene sine. I Oslo skal man nemlig stemple tre ganger på kupongkortet.

- Dette er lureri. Jeg kjøpte flexikort i dag. Det heter visst kupongkort nå. Dersom folk følger teksten bakpå kortet, betaler de 36 kroner per tur i stedet for 27 kroner som er det riktige, sier en Ruter-kunde Dagbladet har snakket med.

Da Ruter lanserte det nye pris- og sonesystem het det i pressemeldingen: «Ruter har ryddet opp i et sonesystem fra 70-tallet og legger nå fram et betydelig forenklet sonekart, en enhetlig billettportefølje og en oversiktlig prismodell.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel har Ruter vel 300 000 kupongkort for voksne og 227 000 kupongkort for barn på lager. Siden begynnelsen av oktober har selskapet kjørt ut 20 000 kupongkort til barn og voksne til sine kommisjonærer.

Ønsker ikke trykke opp nye kort Dagbladet ringer til Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter, for å få et svar på det nye pris-rotet til Ruter.

- Dette visste jeg ikke om. Jeg må få lov til å sjekke dette, så skal jeg komme tilbake til deg, sier informasjonssjefen til Dagbladet.

Kort tid etter ringer hun tilbake, og forteller at kupongkortene egentlig er gamle kort; og bekrefter at det som står om at man skal klippe fire ganger er en feil.

INNRØMMER FEIL: - Det som står på kortet er ikke riktig. Men vi bruker opp de kortene vi har. Vi ønsker ikke å bruke penger på å trykke opp nye kupongkort, når vi har et lager med gamle liggende, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.
Foto: Ruter
INNRØMMER FEIL: - Det som står på kortet er ikke riktig. Men vi bruker opp de kortene vi har. Vi ønsker ikke å bruke penger på å trykke opp nye kupongkort, når vi har et lager med gamle liggende, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter. Foto: Ruter Vis mer

- Det som står på kortet er ikke riktig. Men vi bruker opp de kortene vi har. Vi ønsker ikke å bruke penger på å trykke opp nye kupongkort, når vi har et lager med gamle liggende, sier informasjonssjefen.

- Ta kontakt Hun forteller at kupongkortene går helt ut av salg i februar neste år. Fram til da vil de gamle kortene tilbys til Ruters kunder i både Akershus og i Oslo.

- For de som tidligere reiste på flexikort i Oslo, har vi nå lansert smartbillett på elektronisk reisekort. Jeg anbefaler alle som skal reise i Oslo å bruke dette kortet. Det er bare et tidsspørsmål før disse kupongkortene forsvinner uansett.

- Men dette kortet er jo i salg, og på baksiden av det står det at man skal klippe fire ganger. Da betaler man 36 kroner istedet for 27 per reise?

-  Det ikke er optimalt med gamle kupongkort i omløp, dette kortet er ikke særlig utbredt i bruk, de fleste bruker nå smartkort. Men om noen har opplevd å betale for mye, så får de ta kontakt med vårt kundesenter, svarer Gry Isberg.

Hun presiserer at Ruter har kjørt et bredt info-løp mot sine kunder om at de nye reglene var gjeldende fra 2. oktober.

- Hos våre utsalgssteder skal kommisjonærene gi info om dette til kunder som kjøper kupongkort, sier hun.

RUTER-ROT: På baksiden av kupongkortene som for tiden er i salg står det at man skal klippe fire klipp for reise i Oslo, det riktige er at man skal klippe tre.
Foto: Privat
RUTER-ROT: På baksiden av kupongkortene som for tiden er i salg står det at man skal klippe fire klipp for reise i Oslo, det riktige er at man skal klippe tre. Foto: Privat Vis mer