Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Du sparer 2 000 på å skrape - minst

Dårlig sikt, ikke fyllekjøring på Notodden.

 LATMANNSVARIANT:  Det kan koste et par tusenlapper på det billigste å legge i vei med slik sikt. Illustrasjonsfoto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet.
LATMANNSVARIANT: Det kan koste et par tusenlapper på det billigste å legge i vei med slik sikt. Illustrasjonsfoto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet i Telemark fikk tips om en bil som vinglet veldig på E134 ved Notodden lørdag kveld.

Mistanke om promillekjøring var nærliggende midt i julebordsesongen, men politipatruljen fikk klarlagt at førereren var edru.

Derimot hadde ikke sjåføren tatt seg umaken med å gjøre mer enn minimum med isskrape.

Sikten ut vinduene var dårlig og føreren fikk et forelegg på stedet, skriver Varden.

Nestleder i Utrykningspolitiet, politiinspektør Roar Skjelbred Larsen, bekrefter at hans politikolleger i Telemark handlet helt «etter boka».

Mister lappen i tre måneder
- Den veiledende gebyrsatsen for å kjøre med dårlig sikt er 2 000 kroner. Og hvis du kommer i situasjoner der du utsetter deg selv eller andre for ulykke, skal det svi mer. Du kan bli anmeldt og miste førerkortet for tre måender, det har skjedd de siste vintrene, sier Skjelbred Larsen til Dagbladet.

I fjor vinter ble det skrevet ut i alt 472 standard forelegg på minimum 2 000 kroner for nedisede ruter med bare  kikkhull.

Og politi langs veiene vil også være nøye med sjekk sjekk av skoning på bilene nå i vintersesongen.

- Det koster 750 kroner pr. dekk å kjøre mønster under minimumsgrensenj på tre millimeter.

- Det er opp til hver sjåfør å vurdere om det er piggfritt eller piggdekk som duger best. Dersom det skjer en ulykke med dekk som ikke holder minstemål, blir det anmeldelse og risiko for langt strengere reaksjoner, sier UP-nestsjefen.