- Du taper på SAS-oppkjøpet

Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet levner ingen tvil: Du taper på at SAS sluker Braathens. Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen sier han er forundret og skuffet over løsningen, og vil vurdere å nedlegge midlertidig forbud mot oppkjøpet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS garanterer prisfrys

Luftig revansje

...og dette mener politikerne:

Det er ytterst tvilsomt om Konkurransetilsynet til slutt vil nekte SAS - som allerede er majoritetseier i Widerøe - å kjøpe sin eneste gjenværende konkurrent på innenriksnettet. Kravene de stiller kan gjøre oppkjøpet mindre interessant:

- Selv om SAS skal drive Braathens videre som eget varemerke, blir det ikke rare konkurransen når den ene eier den andre. Slike tilstander er ikke i forbrukernes interesse. Jeg er forundret og skuffet over at Braathens ikke heller videreutviklet samarbeidet med KLM. Nå vil tilbudet bli dårligere, sier direktør Knut Eggum Johansen i Konkurransetilsynet.

Dette er budet

  • 35 kroner per aksje (verdsetter Braathens til 1,1 mrd).
  • Braathen-familien (38,8 prosent) og KLM (38,8) har allerede akseptert tilbudet.
  • Avtalen forutsetter at SAS får kjøpe minimum 90 prosent av selskapet.
  • Braathens virksomhet i Sverige inngår ikke i avtalen.
    Bakgrunn for overtakelsen:

  • Braathens har gått med store underskudd i de siste åra.
  • Braathens er uten mulighet til å overleve med dagens struktur.
  • Overkapasitet på 12- 14 prosent.
  • Braathen-familien kontaktet SAS med tanke på oppkjøp.

Med bare én aktør på markedet reduseres antall avganger. Antall ledige seter reduseres.

Færre seter betyr færre lavprisbilletter.

Og selv om SAS har gitt en prisgaranti på to år, blir ingen forundret om selskapet finner unnskyldninger for å skru opp prisene når garantien utløper.

Må stille krav

SAS vil kjøpe hele Braathens, unntatt datterselskapet Malmö Aviation, og tilbyr drøyt 1,1 million for selskapet. Driften skal samordnes, men SAS og Braathens skal - i alle fall inntil videre - fortsette som egne selskaper. Overkapasiteten på en rekke ruter skal reduseres, hvilket betyr færre avganger på de aller fleste innenriksrutene.

Den frigjorte kapasiteten skal brukes til å opprette nye ruter både i inn- og utland.

Leder Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet er likevel ikke imponert:

- I realiteten får vi ett selskap som skal betjene innenriksnettet i Norge. Da er det viktig at myndighetene stiller klare krav til SAS, både når det gjelder ruteopplegg og billettpriser. Konkurransetilsynet kan ikke la dette passere uten videre, sier Stalheim, som ser for seg et konsesjonssystem som klart forteller SAS hvilket produkt de skal levere - og til hvilken pris.

Midlertidig stopp?

Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen sitter i en nøkkelrolle.

Slik blir selskapet

  • Ingen rutemål legges ned.
  • Passasjerer i Nord-Norge kan glede seg over to nye direkteruter: I første omgang er det klart at SAS vil lansere direktefly fra Oslo til Kirkenes og Alta.
  • I tillegg skal folk i Trondheim og Stavanger få muligheten til å reise nonstop Alicante.
  • SAS garanterer at prisene ikke skal stige de neste to årene dersom ikke noe ekstraordinært skjer.
  • Braathens består som eget selskap med egen organisasjon.
  • Begge bonusprogrammene opprettholdes.
  • SAS beregner at de to selskapene i løpet av de neste tre åra kan beregne seg en synergieffekt på mellom 600 og 900 millioner kroner.

- Det er svært sjeldent vi stopper et oppkjøp, men vi stiller gjerne betingelser som skal redusere den negative effekten av oppkjøpet for forbrukerne. Vi vil nå vurdere midlertidig å stoppe oppkjøpet i påvente av at vi får analysert situasjonen skikkelig, sier han.

Per Braathen, storaksjonær gjennom familieselskapene Braganza og Bramora og styremedlem i Braathens, mener det vil være en tabbe ikke å godkjenne oppkjøpet. Går handelen i vasken, kan konsekvensen likevel bli at SAS blir enerådende - fordi Braathens går konkurs.

  • Braathen-familien får drøyt 430 millioner kroner for sin eierandel i selskapet.